Deel dit artikel
-

Simon Breakwell op eTravel: Ga mobiel, snel!

Online travel zal zich in de toekomst vooral mobiel manifesteren. De helft van al het internetverkeer komt nu al van smartphones en tablets. Volgens Expedia-oprichter kun je mobiel niet langer negeren: ‘Zet je beste ontwikkelaars op mobiele toepassingen’.

Breakwell, tegenwoordig hoofd operationele zaken van taxi-app Uber.com, schetste vanochtend in ’t Spant in Bussum het woelige landschap van de online reiswereld, waarin ‘de groten alleen maar groter worden’. Hij wees op Priceline dat Kayak overnam, waarna Expedia een belang nam in Trivago.

Aan de andere kant van het spectrum zitten kleinere nichespelers als Airbnb, Oktogo en Homeaway. “Voor de middenspelers als Orbitz en Lastminute com wordt het enorm moeilijk. Vanwege de kleine marges is volume groeien niet zo simpel. Als je al van plan bent om de groten aan te pakken, moet je dat toch in elk geval vanuit een nieuwe of in elk geval andere invalshoek doen.”

Google en TripAdvisor vormen vooral een aparte categorie die vooral verkeer naar andere sites genereren. Maar volgens Breakwell is het veel belangrijker om met een eigen app zelf verkeer te genereren. “Mensen gebruiken maar een paar apps in een bepaalde categorie, maar als je eenmaal op hun smartphone staan is het rendement veel hoger vergeleken met zomaar een website.”

Volgens Breakwell zijn er daarom ook steeds meer reisspelers die alleen nog mobiel doen. “Concentreer je op iOS en Android, niet op Windows en andere systemen, en vergeet de iPad niet. Het gebruik van tablets is anders dan van smartphones.”

Hij gaf toe dat het enorm moeilijk is om een simpele app te maken. “Complexiteit moet je hoe dan ook uit de weg zien te gaan. Detail is belangrijk: de betere spelers weten dat iedere pixel van een app relevant moet zijn.”

Toch zijn nog lang niet alle kansen benut. Breakwell denkt dat er met sociale media nog een enorm braak terrein ligt. Facebook, Twitter en Instagram hebben in theorie een groot bereik, maar doen weinig met online boekingen. “Reken maar dat iemand dit op een slimme manier gaat combineren.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Eric van Hall

Het web is toegankelijk vanaf steeds meer apparaten. Dat maakt de keuze voor de middelen die je inzet er niet makkelijker op.

Een native app is ideaal als je de klant al hebt en deze vaak complexere handelingen moet verrichten. Bijvoorbeeld het zoeken en boeken van een reis.

Maar voor (content) marketing, waarbij je zoveel mogelijk mensen moet bereiken, zijn web apps en responsive websites veel geschikter.

En hoe kom je straks goed in beeld op wearable computers als Google Glass en iWatch?

Zorg in ieder geval voor een goede basis d.m.v. gestructureerde content. Dan ben je klaar voor alles wat de wizz kids nog gaan verzinnen.

Die basis begint met een content strategy. Hoe je die in 5 stapen formuleert heb ik beschreven in mijn blogpost van vandaag:
http://mediaweb.nl/in-5-stappen-naar-een-content-strategy

Hylke Muntinga

Alle platformen zijn essentieel momenteel. Native apps zijn ideaal voor de reisbranche aangezien er in deze branche bepaalde aspecten cruciaal zijn. Offline gebruik, background updates, push-berichten om de gebruiker op de hoogte te stellen van locaties of acties, in-app berichten, snelheid en gebruikers gemak zijn punten die voor deze branche erg belangrijk zijn. Een responsive website als landingpage/alles-vanger/webapp en native apps als persoonlijke utility tool en honing voor je doelgroep.

Hedwig Wassing

Inderdaad vragen deze ontwikkelingen om andere vaardigheden dan die de meeste reismanagers nu hebben.Door meten = weten kan de juiste communicatie- en distributiemix ontdekt en voortdurend bijgestuurd worden. @Eric, helemaal met je eens dat de content-opbouw daarvoor de basis is. De reisaanbieder heeft één groot voordeel: in het tijdvak tussen boeken en thuiskomen heeft hij een echt “captive audience” dat in hoge mate betrokken blijft. In die tijdruimte kun je een relatie opbouwen en verdiepen. Een App slaat dan aan door het hoge gebruiksgemak in combinatie met info en reserveringsmogelijkheden in en om de reislocatie(s). Grijp die kans.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond