SITA: met AI geen zoekgeraakte bagage meer

Het aantal zoekgeraakte koffers kan tot bijna nul worden teruggebracht met Artificial Intelligence. Dit stelt luchtvaarttechnologiebedrijf SITA. Vorig jaar werden zes koffers per duizend passagiers niet op tijd op de bagageband afgeleverd.

Het opsporen van die zoekgeraakte bagage (het gros wordt binnen 24 uur terugbezorgd bij de passagier) kostte de luchtvaart 2,1 miljard dollar, aldus SITA. De leden van de branchevereniging IATA hebben daarom een resolutie aangenomen waarin staat dat per 1 juni 2018 deelnemende luchtvaartmaatschappijen bagage moeten kunnen tracken op het moment dat de passagier de koffer overhandigt, het moment van laden in het vliegtuig, eventueel de transfer op een ander vliegtuig en bij het teruggeven van de koffer aan de passagier.

Data gebruiken voor opsporen bottlenecks

Dit levert een enorme hoeveelheid data op waarmee AI-toepassingen op zoek kunnen gaan naar patronen, aldus SITA. Zo leren luchthavens en luchtvaartmaatschappijen welke bagageroutes de meeste stress opleveren in het systeem en welke factoren deze veroorzaken. Bovendien geeft AI inzicht in de bewegingen van de bagage tijdens de afhandeling en kunnen airlines daaruit leren hoe ze die stromen effectiever vorm kunnen geven.

SITA ziet een proces voor zich waar geen menselijk handelen meer bij komt kijken. De data bieden mogelijkheden om applicaties te ontwikkelen waarmee zowel de luchtvaartmaatschappij als de passagier de koffer kan volgen. Hierdoor wordt de bagage-afhandeling onderdeel van de service in plaats van een frictiemoment in de customer journey, is de verwachting van SITA.
Overigens verwacht zes op de tien luchtvaartmaatschappijen vanaf juni daadwerkelijk koffers te kunnen tracken op meer dan 75 procent van de routes. De meeste mikken erop om aan het einde van het jaar compliant te zijn met de IATA-resolutie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug