Deel dit artikel
-

SKO, NLO, NOM en VINEX besluiten tot integrale samenwerking in bereiksonderzoek

Na een intensief tenderproces zijn Kantar en Ipsos door SKO, NLO, NOM en VINEX geselecteerd om het nieuwe geïntegreerde bereiksonderzoek op te zetten. Onder de nieuwe naam Nationaal Media Onderzoek (NMO) zal het bereik van televisie, radio, print en online worden gemeten en gaat het op termijn de huidige standaarden vervangen.

De crossmediale opzet van het nieuwe onderzoek is een wereldprimeur, zo zeggen de betrokken partijen. Nog niet eerder werden alle mediakanalen op deze manier gezamenlijk gemeten en gerapporteerd. Kantar en Ipsos gaan bijvoorbeeld nauw samenwerken om het geïntegreerde meetsysteem voor televisie, radio, print en online op te zetten.

In de loop van 2021 zal de introductie van NMO gefaseerd plaatsvinden en zullen de eerste datasets verschijnen. Die kunnen meteen door bureaus, adverteerders en media-exploitanten worden gebruikt.

Het NMO markeert een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van bereiksonderzoek in Nederland. ‘Voor elk medium hebben we de beste meetoplossing gekozen,’ schrijven de iniatiefnemers. ‘Daarnaast zorgen we bij de opzet dat de overlap in panels en meetmethoden zo groot mogelijk is om een hoogwaardige crossmedia-dataset te creëren. We bouwen hiermee voort op de ontwikkelingen die we in de afgelopen jaren met GfK hebben ingezet.’

Opzet in het kort

Lezen
Bij de start van NMO verzamelt een nieuw establishment survey de normcijfers over het gebruik van media door de Nederlandse bevolking. Ipsos levert het fundament voor deze nieuwe cijfers. Ipsos is ook  verantwoordelijk voor de uitvoering van het print bereiksonderzoek en de Doelgroep Monitor (DGM) zoals
we die nu kennen van NOM. De uitgebreide doelgroep-informatie uit dit onderzoek wordt ook met alle andere datasets meegeleverd.

Luisteren
De nieuwe luistercijfers voor radio zijn gebaseerd op een hybride meetmethode waarbij de kern bestaat uit een meting via een smartphone-app. Hiervoor wordt de MediaCell app van Ipsos gebruikt die passief  het luistergedrag op alle apparaten en platformen meet. Het single-source MediaCell-panel levert naast
de radio-currency, ook inzicht in online gedrag op de smartphone en zal bovendien een aanvulling zijn op de kijkcijfers.

Kijken
Kantar levert de nieuwste meter (People Meter 7) voor het kijkonderzoek om het kijkgedrag per televisietoestel te meten. Het ‘kijkkastje’ waarmee panelleden zich aanmelden als ze gaan kijken, wordt vervangen door een tablet voorzien van de laatste meettechnologie. De nieuwe generatie tv-meter maakt het mogelijk om zogeheten (op de individu toegespitste) addressable-tv campagnes te registreren. De MediaCell van Ipsos zal in het nieuwe radiopanel ook TV-zenders registreren.

Online
De huishoudens in het kijkerspanel worden ook voorzien van een Focal Meter van Kantar. De Focal  Meter is een routertechniek die al in tien markten wereldwijd in gebruik is en alle via internet gedistribueerde content kan meten. Deze data worden gecombineerd met de online data uit het MediaCell panel dat ook de luistercijfers levert, en met een extra geworven huishoudpanel waarin alleen de Focal Meter van Kantar wordt geplaatst. Voor online worden de paneldata gecombineerd met censusdata voor de rapportage.

Crossmedia
De laatste fase in de bouw van het NMO is het koppelen van de verschillende datasets aan elkaar. Een fusie van datasets wordt ondersteund door een overlap van de individuele panels en vragenlijsten.

Foto Ipsos

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan Janssen

Bizar. Lees de reviews van die Ipsos MediaCell app op iOS en Android eens. Welke normale Nederlander gaat nou die MediaCell app de telefoon ervaring compleet laten vernarren? Je batterij-duur gaat naar de knoppen, je kunt je microfoon niet fatsoenlijk gebruiken, je mag geen linkjes openen vanuit Facebook omdat de tracker dan niet mee kan kijken?? Geen enkele intelligente persoon gaat die tracker app gebruiken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond