Skype open voor reclame, Nokia, VW en Disney happen toe

Skype gaat reclameruimte verkopen in het hoofdscherm van zijn belprogramma. Met een beursgang in het vooruitzicht boort Skype hiermee een nieuwe, voor de hand liggende geldstroom aan.

Gebruikers van de belsoftware krijgen binnenkort zogeheten masthead banners te zien. Dat zijn reclameuitingen van maximaal 50Kb en 650×170 pixels. Wie daar op klikt, kan de commerciële uiting naar onderen zien uitzaken tot 650×340 pixels.

Adverteerders kunnen een click to call-knop in hun reclameboodschappen verwerken om direct te Skype’en met belangstellende klanten.

Skype besteedt de verkoopactiviteiten van die commerciële posities uit. Daartoe heeft het contracten gesloten in Amerika, Duitsland en Engeland.

In Duitsland is het Ströer Interactive dat klanten adverteerders naar de internettelefoon brengt. In Engeland is het Ad2one. Deze twee bedrijven zijn gespecialiseerde reclameverkopers. In Amerika echter kiest Skype voor een op het oog verrassende partner. De advertentieverkoop komt in handen van het verkoopteam van Meebo. Dat is een chatbedrijf à la eBuddy uit Nederland.

Tot de eerste adverteerders behoren VW, Nokia. Disney, Visa en Groupon. Zij mogen hooguit 1 reclame per merk per dag vertonen. Die uitingen zijn alleen te zien door gebruikers van Skype voor Windows.

In de privacybepalingen staat dat adverteerders, anders dan bij Facebook, geen toegang krijgen tot informatie over iemands contactlijst. Evenmin krijgt Skype informatie over consumenten die contact opnamen met de adverteerder.

De leiding van Skype wil het bedrijf naar de beurs brengen. Die beursgang vindt niet eerder plaats dan de tweede helft van 2011. Het bedrijf boekte over 2010 een omzet van 860 miljoen dollar, een toename van 20 procent ten opzichte van 2009.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug