Deel dit artikel
-

Skyscanner: metazoekmachines zijn logische distributiepartner van airlines

Metazoekmachines worden de etalage waar luchtvaartmaatschappijen hun tickets en extra’s gaan verkopen. Dat is althans de visie van Skyscanner op de toekomst van de distributie van vluchten.

Van oudsher delen airlines boekingskanalen op in direct (dus eigen) en indirect (3rd party). Met de komst van boekbare apps, social media, chatbots en spraakassistenten vervaagt die grens echter. Luchtvaartmaatschappijen kunnen immers op platformen die niet van henzelf zijn in contact treden met de klant. Voor de passagier voelt het als een directe boeking, maar ziet de airline dat ook zo?

Daar komt bij dat de manier waarop vliegtickets worden verkocht ook verandert, redeneert Skyscanner. Diensten die vroeger bij de ticketprijs waren inbegrepen, zoals een stoelreservering of ruimbagage, zijn nu betaalde opties. Bovendien willen luchtvaartmaatschappijen kunnen laten zien waarin hun product verschilt van concurrenten. De dominante boekingssystemen (GDS’en) die door derden als OTA’s en reisbureaus worden gebruikt, leunen echter nog sterk op de traditionele benadering van prijs en beschikbaarheid.

Dezelfde boekingservaring

Skyscanner denkt daarom dat metazoekmachines een rol van betekenis kunnen spelen in de distributie van vliegtickets. “De winnaars – zowel onder airlines als tussenpersonen – zullen degenen zijn die de waarde inzien voor reizigers van een rijke en gedifferentieerde manier van winkelen, op een scala aan platformen en devices,” stelt het bedrijf, dat maandelijks 50 miljoen unieke bezoekers trekt.

De metazoekmachines faciliteren al directe boekingen op hun platform door dat via API’s te linken met de inventaris van airlines. Skyscanner denkt dat dit nog een stap verder zal gaan. De metazoekmachine wil een marktplaats worden waar airlines hun merk goed kunnen neerzetten en waar consumenten eenvoudig vliegtickets kunnen vergelijken en boeken. Door de merkbeleving stevig te verankeren in het zoek- en boekproces kunnen de luchtvaartmaatschappijen hun betaalde extra’s beter verkopen en hebben ze controle over de boodschap die ze afgeven aan de consument. Een soort etalage, noemt Skyscanner dat. Oftewel: metazoekmachines zullen in de toekomst een boekingservaring bieden die vrijwel hetzelfde is als wanneer de klant direct boekt bij de airline.

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond