Deel dit artikel
-

‘Slechte aansluiting opleidingen op praktijk online business’

Yourzine is het volgende bedrijf binnen de Digital Future Foundation dat studenten meeneemt naar klanten en de werkvloer. Het doel van de stichting is het kennisgat tussen opleidingen en de praktijk bij online bedrijven te verkleinen. Dat is hard nodig, aldus initiatiefnemer Lars Sang Mo Boom.

“In januari van dit jaar ben ik de stichting begonnen. In de praktijk van mijn werk zie ik scholieren en studenten tijdens hun opleiding heel weinig meekrijgen van ‘digital’. Er is veel vraag bij bedrijven naar nieuwe instroom met kennis van zaken. Opleidingen hebben die kennis niet.”

Boom is nog steeds bezig bedrijven en opleidingen te interesseren mee te doen aan de Digital Future Foundation. WUA, Sanoma, Yourzine, Anna-Maria Giannattasio (@puur) en Daisycon behoren tot de eerste deelnemers aan de digital-kant.

Michiel van Riemsdijk: “Yourzine hecht groot belang aan een gerichte opleiding voor talentvolle studenten in ons vakgebied. Daar waar de traditionele opleidingen in Nederland niet voldoen. Wij verzorgen workshops en gaan met studenten op bezoek bij onze klanten om hen zo alle kneepjes van het vak te leren.” De eerste bedrijfsbezoeken zijn net achter de rug. Van Riemsdijk: “Onze klanten ervaren de inbreng van de studenten als inspirerend.”

Sang Mo Boom: “Ik blijf op zoek naar digitale bedrijven en scholen om met elkaar te koppelen. Het doel is dat de leerlingen iets tastbaars mee terugnemen naar hun opleiding. Dit is meer dan alleen een bootcamp.” De eerste belangstellende scholen zijn onder meer de Haagse Hogeschool, NHTV uit Breda, Inholland en ROC Mondriaan uit Den Haag.

De Digital Future Foundation speelt in op een steeds harder klinkende vraag vanuit het bedrijfsleven om gediplomeerden met gedegen digitale basiskennis. Weinig Nederlandse opleidingsinstanties zijn in staat op die mee te geven, zo werd in september ook al duidelijk uit de mond van Thuiswinkel-baas Wijnand Jongen.

Om de Nederlandse e-commercemarkt te professionaliseren zoekt Jongen ook aansluiting tot het onderwijs. Binnen twee à drie jaar wil hij de fundamenten hebben gelegd voor een leerstoel E-commerce aan universiteit en een masteropleiding. Dan moet ook de kiem zijn gelegd voor opleidingen op HBO-niveau.

Foto: Ding Yuin Shang (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond