Smart home markt stijgt naar €6,5 miljard

De markt voor smart home producten in Nederland groeide in een jaar tijd van 6,3 miljard euro naar 6,5 miljard. Het bezit daalde licht. Nederlanders associëren de winkelketen MediaMarkt het meest met smart home producten. Dit blijkt uit de negende editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 7.400 Nederlanders.
Met een totale besteding van bijna 4 miljard heeft de categorie ‘huishouden en comfort’, net als vorig jaar, het grootste marktaandeel (61%). Ook dit jaar staan de productcategorieën ‘beveiliging en veiligheid’ en ‘verlichting en schakelaars’ op de tweede en derde plek.
In totaal zijn bijna 4,7 miljoen Nederlandse huishoudens in het bezit van minimaal één smart home product. Dat komt neer op 56 prcocent van alle huishoudens. Hiermee is het bezit gedaald met 5%-punt ten opzichte van vorig jaar (61%). Opvallend is dat de totale markt wél groeide, vooral dankzij hogere gemiddelde bestedingen aan slimme verlichting, slimme huishoudelijke apparatuur en slimme speakers.
Van alle winkels wordt MediaMarkt door ruim een kwart van de Nederlanders (27%) het vaakst geassocieerd met smart home producten. Coolblue volgt met 25% en op grote afstand volgt bol met 11%. IKEA (7%) en Amazon (5%) maken de top vijf compleet. Coolblue is de meest voorkomende associatie onder 18- tot en met 34-jarigen (31%) en 35- tot en met 49-jarigen (29%). Nederlanders van 50 jaar of ouder associëren bol (13%) en Conrad (5%) vaker met smart home producten dan de jongere leeftijdsgroepen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond