Deel dit artikel
-

Smartphoneverkoop in China gedaald naar het laagste niveau in tien jaar

De smartphoneverkoop in China is in 2022 gedaald naar het laagste niveau in tien jaar. De verkoop tuimelde met 14 procent als gevolg van COVID lockdowns en een vertragende economie.

Het totale aantal verscheepte apparaten bedroeg 286 miljoen, tegen 329 miljoen in 2022. Het was het laagste verkoopvolume sinds 2013 en de eerste keer sindsdien dat de jaarlijkse omzet onder de 300 miljoen is gedaald, aldus IDC in een rapport.

Vivo was het best verkopende merk in 2022, met een marktaandeel van 18,6 procent, volgens IDC. Toch moest ook dit bedrijf flink inleveren.

Honor noteerde wel groei en Apple veroverde marktaandeel ten kosten van Oppo.

De totale omzet van Apple daalde volgens IDC niettemin met 4,4 procent op jaarbasis.

Android-handsetmaker Vivo was het best verkopende merk in 2022, met een marktaandeel van 18,6%, volgens IDC. De totale zendingen daalden met 25,1% op jaarbasis.

Een afzonderlijk rapport van Canalys dat maandag werd gepubliceerd, meldt Apple in de regio in het vierde kwartaal van 2022 16,4 miljoen apparaten verkocht, een daling van 24 procent op jaarbasis. Dit in vergelijking met een daling van 37,3 procent van de zendingen van Xiaomi en Honor met 14,1 procent in hetzelfde kwartaal.

Het zou de eerste keer zijn dat Apple-zendingen jaar-op-jaar daalden in China sinds begin 2020.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond