Deel dit artikel
-

SMS-abonnementsdiensten vaker gewantrouwd

De markt voor Premium SMS-abonnementsdiensten staat onder druk. Dat zegt directeur Bas Verhart van Media Republic. “Door SMS acties rond Idols en Jamba heeft de consument steeds minder vertrouwen in betalingen via SMS. We merken het aan de negatieve reacties die we krijgen rond de abonnementen op ons online spel Eccky. Consumenten denken dat we ze geld uit de zak kloppen.”

Media Republic gaat daarom vanaf deze week alternatieve betalingsmethoden aanbieden. Habbo Hotel doet dat al langer. Daar kan men ’credits’ kopen via de vaste telefoon, MiniTix, Wallie Card of credit card.

Het beltonenbedrijf Jamba zorgde eerder dit jaar voor opschudding onder vooral jonge consumenten die bij dit bedrijf een beltoon of logo hadden besteld voor hun mobiele telefoon. Zij zaten vast aan abonnement van ten minste drie euro per week. De beltoon of het logo wordt betaald met dure sms’jes die door Jamba naar de mobiele telefoon van de consument verstuurt. De Consumentenbond waarschuwde hier in juli al eens voor.

Inmiddels heeft de Amerikaanse exploitant van Jamba zijn abonnementsregelingen al aangepast. Ouders krijgen veel meer controle over de betalingen.

Louise Verschuren van dienstverlener Emexus  bevestigt dat er een “negatieve sfeer” hangt rond SMS abonnementsdiensten. “Maar dat geldt niet voor eenmalige SMS betalingen.” Zij wijst op de code of conduct die richtlijnen geeft voor SMS-diensten. Iedere dienst moet hieraan voldoen. Een organisatie als de MMA (Mobile Marketing Association), waarvoor Emexus momenteel de mogelijkheden voor het opzetten van een Nederlandse tak onderzoekt, zal hieraan een nieuwe impuls geven, zo verzekert Verschuren. “Wij zien in ieder geval dat de markt voor Premium SMS nog steeds groeit, zij het niet meer zo explosief als twee jaar geleden.”

Ook dienstverlener Golden Bytes die in augustus Talpa TV als klant binnenhaalde, ziet een terugloop in Premium SMS-abonnementsdiensten, maar constateert dat het aantal klachten juist afneemt..






Deel dit bericht

5 Reacties

MM

Wat me opvalt is dat de rol van de operators in deze discussie altijd onbesproken blijft. Gezien het feit dat zij ruim 40 tot 50% van de RB inkomsten achterhouden is er de oorzaak van dat de meeste ondernemers gedwongen zijn om hoge tarieven p.o.b. te vragen. De consument is hier de dupe van en in de markt bestaat de misvatting dat partijen de zakken vullen. Eén blik op de tariefstaffels en de NMA heeft alle grond om hier eens in te duiken.

Sander

"Consumenten denken dat we ze geld uit de zak kloppen"Ehh, hoe zou je het dan willen noemen?

Jeroen van Doorn

De operators zeggen over het lage percentage afdracht het volgende: "We zijn geen bank, wij lopen het incasso-risico". Enigszins gelijk hebben ze wel, afgelopen jaar (2004) bleek er 250 miljoen euro niet te vorderen bij de consument…

Joost Bazelmans - E-mark solutions

Dat er alternatieve (omslachtige) betalingsmethoden moeten komen is erg jammer. Het RB kanaal is juist zo mooi vanwege het gemak voor de SMS'er. De vraag is of deze initiatieven zullen leiden tot een reactie van de operators om de tarieven te verlagen. Over de 'onnbesproken rol van de operators' waar MM van spreek, daar zijn wij het helemaal mee eens. De percentages die over de outpayments berekend worden blijven hoog (te hoog), de verwachte daling hiervan blijft keer op keer uit.  Over het incasso-risico, de berichten die door de operator niet geincasseerd kunnen worden, worden vervolgens ook niet aan de aanbieder uitgekeerd. Het verlies zit hem dus enkel in de transport kosten en niet in de premium toeslag. Daarbij zouden de operators ook een open blacklist kunnen aanbieden voor de diverse gateways waardoor zelf regulering kan ontstaan en het risico beperkt blijft.  

Jeroen van Doorn

Bovenstaande opmerking betreffende het incasso-risico is niet geheel waar: dit is alleen het geval bij prepaid abonnementen (de Service Provider krijgt hier meestal direct melding van). Postpaid afgeleverde premium SMS wordt altijd uitgekeerd. Daarnaast werd in het verleden door bepaalde operators een standaard percentage van de inkomsten niet uitgkeerd aan de Service Providers, maar daar is ook verandering in gekomen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond