Snap waarschuwt voor economische onzekerheid

Snap, het moederbedrijf van Snapchat, liet dinsdag weten dat het geen officiële financiële prognose voor het tweede kwartaal zal uitbrengen vanwege de aanhoudende economische onzekerheid. Amerikaanse importtarieven dreigen de wereldeconomie en de budgetten voor digitale advertenties te verstoren. Het aandeel daalde meteen met 9 procent in de handel na sluitingstijd.
Volgens sommige analisten kan de onzekere economische situatie ertoe leiden dat adverteerders overstappen naar grotere concurrenten zoals Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, vanwege hun enorme gebruikersaantallen.
Snap legt momenteel de focus op zogeheten ‘direct response’-advertenties, die gericht zijn op het stimuleren van concrete acties zoals app-downloads of websitebezoeken. Dit komt mede door een afname in de vraag naar advertenties gericht op merkbekendheid. Voor het eerst was 75 procent van de advertentie-inkomsten afkomstig uit deze direct response-advertenties.
Het aantal actieve adverteerders steeg in het eerste kwartaal met 60 procent ten opzichte van een jaar eerder, mede dankzij de focus op het MKB.
De kwartaalomzet groeide met 14 procent tot 1,36 miljard dollar, net boven de gemiddelde analistenverwachting van 1,35 miljard. Wel was er weer een verlies van 140 miljoen dollar, maar vorig jaar was dat twee keer zoveel, 305 miljoen.
Snapchat zag het aantal dagelijks actieve gebruikers met 9 procent stijgen tot 460 miljoen, wat de schatting van 458,3 miljoen overtrof. Het bedrijf meldde ook dat het nu 900 miljoen maandelijkse actieve gebruikers heeft, en ligt daarmee op koers om het doel van 1 miljard te bereiken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond