Snapchat met API voor reclamebureaus, ontwikkelaars

Snapchat zet eindelijk een noodzakelijke stap om zijn verdienmodel met reclame te professionaliseren. De foto-app publiceert een API waar ontwikkelaars, adverteerders en mediabureaus app, dashboards en diensten op kunnen bouwen.

Het Amerikaanse bedrijf maakte zojuist de opening van zijn Marketing API bekend. Sinds oktober 2016 kunnen partijen als Adobe, Mediamonks en Merkle al tegen die API aan programmeren. De ervaringen met die proeven hebben de technologie en ondersteuning van de API helpen verfijnen.

CEO Evan Spiegel zei onlangs bij de toelichting op de kwartaalcijfers dat inmiddels negentig procent van de reclameruimte in Snapchat programmatic wordt verhandeld. Dat houdt in: reclameboodschappen worden op basis van doelgroep- en gedragsvariabelen uitgeserveerd.

Tot voor kort werd reclameruimte in de foto-app ‘handmatig’ ingeboekt. Programmatic trading heeft dat proces helpen automatiseren. Pas met het vrijgeven van de Marketing API toont Snapchat zich een echt serieuze mediapartij qua exploitatie.

Ontwikkelaars, adverteerders en mediabureaus kunnen hierdoor beter en sneller grotere doelgroepen selecteren. Voor webwinkeliers wordt het mogelijk om hun productvoorraad te koppelen met hun reclameboodschappen: als het product bijna op is, kan het systeem bepalen geen reclame meer te vertonen. Omgekeerd kan gebruikers- en campagnedata worden gecombineerd met data die bedrijven zelf hebben voor profielverrijking.

Snapchat heeft dagelijks 180 miljoen gebruikers, waarvan zestig miljoen in Europa. Dat aantal steeg afgelopen jaar met vijftien procent. De gemiddelde omzet per Europeaan steeg in die periode met 135 procent; internationaal met 167 procent.

Foto: Marvin Girbig (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug