Snapchat met passpiegels naar kledingwinkels en meer 3D Maps

Snap gaat zijn AR-technologie nu ook buiten zijn eigen app en zelfs in de fysieke wereld toepassen. Kiosken en passpiegels in kledingwinkels krijgen bijvoorbeeld een camera en Snap-lenzen. Landkaarten en AI-bots gaan een grotere rol spelen in de beleving van de app.
Dat is een van de vele aankondigingen die Snap gisterenavond deed tijdens de openingstoespraken van de Snap Partner Summit in de VS. Emerce kreeg voorinzage in de presentaties.
De bijeenkomst laat zien dat het Amerikaanse bedrijf zijn AR-technologie breder toegankelijk wil maken. Concreet gaat het om alle settings met een camera en een beeldscherm waar mensen jolijt zoeken. Dat varieert van Microsoft Teams-meetings en de camera van Samsung-telefoons tot de kisscams tijdens Amerikaanse sportevenementen.
Binnenkort komen daar zestien festivals van Live Nation bij en verscheidene mode- en lifestylemerken. Bijvoorbeeld: frisdrankautomaten van Coca-Cola, maar ook de kledingwinkels van Nike. Het gaat hierbij om toepassingen van Snap AR Enterprise Services (ARES).
Bij Nike komen er kiosken in de winkels te staan waar klanten hun avatars kunnen maken en delen, al dan niet met Nike-lenzen en -items in beeld.
(tekst gaat door onder beeld)
Een ander nieuwtje dat Snap aankondigde, was de uitbreiding van 3D-weergaves van bijzondere gebouwen op de landkaart. Heatmaps en 3D-renders verhogen de kans dat iemand naar zo’n locatie toegaat. De waarschijnlijkheid gaat met achttien procent om hoog. Dit soort data kan in een later stadium ongetwijfeld een keer worden ingezet voor reclamedoeleinden. Maar dat pad sloegen de presentatoren niet in.
Waar wel geld mee verdient gaat worden, is de uitbreiding van het partnerprogramma waarbij Snap omzet deelt met contentmakers. De drempel voor toetreding tot dit programma is verlaagd tot: minstens 25 miljoen snapweergaves en tien stories per maand en vijftigduizend volgers.
Stories zullen binnenkort worden getoond op de Snap Map. De landkaart krijgt ook een functie bij de Live Nation-festivals. Bezoekers kunnen op de landkaart van dat event zoeken waar hun vrienden zich bevinden.
Snapchat heeft naar eigen zeggen 750 miljoen actieve gebruikers per maand. Drie miljoen daarvan zijn betalend abonnee, lid van Snapchat+. Verder: gebruikers bellen dagelijks 100 miljoen minuten per dag. “Niet met die standaard tegeltjes in beeld, maar met de van Snap bekende filters, lenzen en achtergronden. Je kunt dan ook samen spelletjes spelen”, vertelt een woordvoerder.
Gisterenavond had Evan Spiegel ook willen bekendmaken dat de AI-bot in Snapchat, al een tijdje in handen van Plus-gebruikers, zal worden uitgerold naar de hele populatie. De timing ging niet helemaal goed, want zijn productmanagers drukten per ongeluk maandagavond laat al op de knop. Gebruikers kunnen MyAI vanaf vandaag wel helemaal naar eigen wens aankleden en toevoegen aan lopende chats als veredelde vraagbaak of adviseur.
In de testperiode van 27 februari tot 17 april verzond MyAI op zijn hoogtepunt twee miljoen berichten per dag naar de drie miljoen Plus-klanten.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond