Snappcar met crowdfunding Europa in

Snappcar, het platform waar particulieren hun auto met anderen kunnen delen, wil honderdduizend euro ophalen onder zijn gebruikers en fans om een deel van zijn Europese expansie te financieren.

Met de crowdfunding, die plaatsvindt op OnePlanetCrowd.nl, beoogt directeur Pascal Ontijd een ton aan groeigeld op te halen. Dat is zo’n tien procent van de totale financieringsbehoefte.

“Waarom crowdfunding? We zijn nu drie jaar bezig en hebben een hele trouwe schare van fans en gebruikers verworven. Hiermee stellen we hen in staat om een aandeel in het bedrijf te kopen via een converteerbaar obligatie en hun enthousiasme voor ons te te belonen. En het is een vorm van marketing.”

De financieringsactie loopt nog twee maanden. Tien belangstellenden hebben vandaag minimaal 25 en maximaal tienduizend euro toegezegd.

Het geld zal worden gebruikt om de IT-systemen achter Snappcar door te ontwikkelen. De eerste buitenlandse ervaringen van afgelopen half jaar in Duitsland hebben laten zien wat nodig is om het platform internationaal op te schalen.

Behalve in techniek wil Ontijd ook in mensen investeren. In Duitsland zal een communitymanager worden aangesteld om te lokale markt warm te maken voor de autodeelservice. Zodra het systeem daarvoor gereed is en Engeland live is, kan daar ook een communitymanager worden aangesteld.

“Het klinkt misschien vreemd, maar we breiden niet uit naar andere landen maar naar andere grote steden. Want onze dienst slaat vooral aan in grote steden. Die zijn er niet veel in Nederland, dus we moeten wel elders kijken.” Wanneer ook Engeland draait, wil Snappcar opschalen naar heel Noordwest-Europa. “We zitten nu in de stedenanalyse.”

Het aantal deelnemers aan Snappcar is afgelopen jaar gegroeid van tienduizend nar 35.000. Er zijn nu zesduidzend deelnemende voertuigen en zevenduizend plaatsen. Ontijd verwacht halverwege het jaar cashflow positief te opereren.

Hij omschrijft zijn bedrijf als social enterprise met als doel het aantal auto’s terug te brengen door te focussen en niet bezit. Hij bemiddeld tussen autobezitters en bestuurders die voor korte duur een voertuig zoeken.

Foto: RubyGoes (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug