Deel dit artikel
-

Sociaal fundraising platform verandert donatiemarkt

[Startup watch] Pifworld, een online crowdsourcing projectplatform voor goede doelen, doet wat Obama ooit deed. Meerdere keren een klein bedrag ophalen voor een project, in plaats van in een keer een groot bedrag binnenslepen.

Leden van Pifworld, geven niet zomaar geld aan een goed doel, maar werken mee aan een project. Een bijdrage kan bestaan uit geld, een minimumdonatie van 5 euro, of het verspreiden van de boodschap, fundraising voor het project en het uitnodigen van vrienden om mee te doen. Verspreiding van de boodschap gebeurt via integratie met de verschillende sociale netten.

Via updates, door middel van een blog of video, wordt, ook nog na afloop van hert behalen van een doel, informatie gegeven over het desbetreffende project. Inmiddels zijn er 20 projecten gerealiseerd.

Transparantie

Van het geld dat binnenkomt gaat 100 procent naar het project. Er blijft bij ons niks aan de strijkstok hangen, zo belooft Pifworld-oprichter Harmen van Doorn. Investeerders in ons platform zijn ‘de mensen die Marktplaats verkocht hebben en groot hebben gemaakt’.

Van Doorn werkte eerder als investment banker bij de Rabo en heeft een behoorlijke omslag gemaakt bij het starten van een bedrijf zonder winstoogmerk. "Ik wilde meer mijn hart volgen. Als je de kranten openslaat zie je elke dag slecht nieuws. Je hebt nieuwe structuren nodig, ook bijvoorbeeld in de zorg. Ik doe dat in de wereld van de charity. Je kunt het op een andere manier doen. Als we een betere wereld willen, dan zullen we anderen er actief bij moeten betrekken."

Verdienmodel

Pifworld verdient geld met het zakelijke deel. Bedrijven kunnen met hun werknemers gebruik maken van het platform. In teams kunnen de werknemers zo aan een project samenwerken en hier geld voor ophalen. "Dat bieden we aan voor klein bedrag per werknemer per maand", aldus Van Doorn. Inmiddels heeft Vodafone zich bij Pifworld aangesloten en volgt binnenkort een tweede bedrijf, waarvan de naam nog niet genoemd kan worden. "Ik weet zelf hoe duur het is om een dergelijke site op te zetten als bedrijf." Vodafone leverde in een klap ruim 2000 leden.

Om zijn bedrijf rendabel te maken moet hij naar de 10 of 20.000 zakelijke leden per jaar, beseft Van Doorn. Hij is optimistisch en verwacht dat dat wel gaat lukken in Nederland. "We willen de kampioen worden in werknemer-werkgever charity en de loyalty b2c-markt. Hoe meer mensen meedoen, hoe meer volume we krijgen."

Uitbreiding

In de toekomst ziet hij zijn platform wel uitbreiden naar het buitenland. "Pepsi is gestopt met reclame tijdens de Superbowl, die jaarlijkse 30 miljoen  gaat nu naar charity. Dat zie je meer en meer gebeuren bij bedrijven, het is in zwang." Met multinationals ziet hij het zeker gebeuren dat het over grenzen heengaat. "Maar, je moet niet meteen bij AC Milan willen spelen, het gaat stapje voor stapje."

Van Doorn begon in 2007 met het uitwerken van het project. Sinds eind 2009 is het in de lucht. Er is inmiddels 130.000 euro opgehaald. Projecten moeten binnen 6 maanden het vooraf opgestelde financiële doel bereiken. Lukt dit niet, dan gaat het gedoneerde geld terug naar de leden, die de credits vervolgens opnieuw kunnen verdelen.

Ambassadeurs

Van Doorn benadrukt de empowerment die zijn platform volgens hem heeft. "Nu geeft een CEO van een bedrijf een cheque aan een organisatie. Met ons platform kan je juist iedereen in het bedrijf betrekken." Werknemers worden bij het verspreiden in zekere zin ambassadeur van het bedrijf. "Het is goede reclame."

De Verenigde Staten kent al soortgelijke initiatieven. "Just Giving, daar gaat bijna een half miljard in om. Dat geeft de grootte van de markt aan", aldus Van Doorn. Pifworld draait het idee van doneren om. "Het geld gaat niet naar een organisatie toe, waarna je als donateur niet weet wat ermee gebeurt, maar je richt je samen met een groep andere mensen op een project en daar steek je je energie of geld in."

Deel dit bericht

6 Reacties

Jordan van Bergen

Iedere Nederlander kan zich bijvoorbeeld ook inzetten via een Online Social Network Fundraising website zoals http://www.geefsamen.nl. Hiermee kunnen werknemers van bedrijven gezamenlijk geld ophalen voor 2.000+ aangesloten goede doelen. Dit kost een werkgever helemaal niets en is nog fun ook.

miriam

Leuk artikel, maar grote afknapper is de banner van Mc.Donalds onderaan. Dat is de grootste vervuiler en is verantwoordelijk voor zoveel ontbossing, dat ik het artikel gelijk niet aanneembaar meer vond.gr.Miriam

Titia Wenneker

In 2008 startte de 1%CLUB – 1% van je geld/tijd/kennis tegen armoede(www.1procentclub.nl) – al met een dergelijk initiatief; een marktplaats voor ontwikkelingshulpprojecten.  En dat er vraag is naar een transparantere manier van ontwikkelingshulp, waarbij donateurs meer zicht hebben op – en kunnen bepalen – waar hun bijdrage heen gaat, blijkt wel uit het grote succes van dit platform: inmiddels zijn er meer dan 5000 leden, 100 gerealiseerde projecten en is er meer dan ? 270.000 opgehaald. Naast een investering in geld kan men via de 1%CLUB ook 1% 'doen'; een bijdrage leveren in de vorm van kennis, netwerk of energie.  Op 17 september organiseert de 1%CLUB (in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam) het 1%EVENT; een Open Space event dat mensen met goede idee?n bij elkaar brengt om samen te werken aan nieuwe vormen van Internationale Samenwerking 2.0. Zet ook 1% van je tijd, talent, expertise, kennis, energie en netwerk in om te zoeken naar nieuwe '2.0 oplossingen' in de strijd tegen armoede; http://www.onepercentevent.com

Jordan van Bergen

Ik wil eigenlijk niemand aanvallen en iedereen heeft zijn eigen idee?n over hoe ontwikkelingssamenwerking kan en hoort te werken maar ik ben toch benieuwd wat men van onderstaande opvatting vindt: Ikzelf ben 8 jaar onbezoldigd bezig geweest voor Stichting GeefGratis en verdien nu als directeur sinds eind 2009 24.000 euro bruto per jaar. Daarvoor was alles onbezoldigd. In de achterliggende jaren hebben we meer dan 6 miljoen euro verwerkt en 10% ingehouden minus de kosten van de betalingspartners en hiermee dus een vermogen van 100.000 euro voor de stichting opgebouwd. Dat heeft ons 8 jaar tijd gekost zonder dat wij afhankelijk waren van 1 enkele subsidie etc. Met het opgebouwde vermogen is de continuiteit van de stichting dus plusminus 5+ jaar gewaarborgd en kunnen we verder ontwikkelen aan nieuwe fondsenwervingsmogelijkheden voor de 2.000+ aangesloten goede doelen zoals bijvoorbeeld het lanceren van http://www.geefsamen.nl.  Als ik dit bovenstaande vergelijk met de 1% club ben ik benieuwd naar de mening van anderen omdat de 1% club het als ontwikkelingssamenwerking 2.0 ziet maar hier heb ik nogal wat vraagtekens bij: Er is volgens de website in totaal na 3 jaar 1% club opgehaald: EUR 261.494 Gedoneerd Kijken we naar het jaarverslag 2009 (hier in te zien: http://www.1procentclub.nl/news/index/news/279/jaarverslag-2009-gereed/ ) dan heeft het bedrijf van de oprichters van de 1% club (een bv die door de stichting 1% club ingehuurd wordt) meer dan 230.000 euro aan personeelskosten doorberekend aan stichting 1% club en dit zullen ze de komende jaren dus ook wel blijven doen: PersoneelskostenPersoneel Outbox Consultancy 229.500 en jaar ervoor 60.000 En verderop lezen we: Niet in de balans opgenomen activa In de laatste maand van 2009 is reeds ? 220.000 aan subsidie ontvangen voor het jaar 2010. In 2010 resteert hiermee nog te ontvangen aan subsidie over het boekjaar 2010 van het Ministerie van Buitenlandse Zaken ? 215.000. Eigenlijk gebruikt men dus een subsidie die bedoeld is voor ontwikkelingssamenwerking om hun eigen lonen uit te betalen via een bv die diensten levert voor de stichting. Totaal een andere manier van werken dan wat stichting GeefGratis doet. Ze blazen daarnaast hoog van de toorn hoe ze de wereld aan het verbeteren zijn en komen uitgebreid overal in het nieuws (daar zal de 80.000+ marketing kosten in het jaarverslag over 2009 wel naar toe gegaan zijn 😉 als wereld verbeteraars.  In mijn ogen geldt dat ze nu naar 3 jaar 260.000 euro opgehaald hebben, zichzelf over de 3 ton aan personeelskosten uitbetaald hebben en de subsidie die eigenlijk voor ontwikkelingssamenwerking is bedoeld daar dus NIET voor gebruikt wordt. Had de 1% club GEEN subsidie gekregen en was deze subsidie direct naar ontwikkelingssamenwerking gegaan dan was dit geld DIRECT nuttig geweest. Nu is het (op dit moment althans) ieder jaar meer dan 2 ton door de plee spoelen en wordt goed bedoelde subsidie dus misbruikt voor eigen gewin en komt het niet terecht waarvoor dit wel bedoeld is.  Ik ben dus wel benieuwd naar de mening van anderen over mijn uitleg over de 1% club. Dat ik anders naar een betere wereld kijk is wel duidelijk denk ik 😉 LOL. Desondanks hoor ik niet te bepalen hoe men te werk gaat en geldt dat men nog in de opstartfase zit (al vind ik 3 jaar geen opstartfase meer). Ik vind wel dat ik mijn mening hierover mag hebben en dus mag geven.

Rudy van Gelderen

Helemaal mee eens Jordan. Goed uitzoek werk en inderdaad zijn er teveel organisaties die zich met goede doelen bezig houden en daarvoor subsidies misbruiken. Jammer dat dat altijd weer ten koste gaat van de kleinere goede doelen die veel inspanningen moeten verrichten om een goed resultaat neer te zetten.

Bart

Ha Jordan, Jij bent altijd in voor een pittige discussie h?? Prima, wij zijn ook voor openheid en transparantie. Als eerste nogmaals complimenten voor wat jij met Geef Gratis allemaal voor elkaar hebt gekregen. Je was in Nederland de eerste die "online doneren" en "online crowdfunding" op de kaart heeft gezet. Verder is het erg knap dat je dat grotendeels in je vrije tijd en onbezoldigd voor elkaar hebt gekregen.  Ik ben blij dat je ons jaarverslag goed hebt gelezen. Hebben we dat tenminste niet voor niks geschreven ;-) Voor alle duidelijkheid: de subsidie die we ontvangen is niet bedoeld voor donaties aan projecten. We ontvangen subsidie van Ministerie van Buitenlandse Zaken vanuit het programma MFS Jong en Vernieuwend om structuren te ontwikkelen die Internationale Samenwerking 2.0 mogelijk maken.  Dit bestaat onder andere uit:- Het internationaliseren van de 1%CLUB en tools ontwikkelen die het mogelijk maken dat mensen uit ontwikkelingslanden zelf mee kunnen doen- Het begeleiding en coaching van projecten om de kwaliteit van hun project te verbeteren en hun organisaties te professionaliseren- Opzetten van structuren zodat mensen hun kennis kunnen inzetten en online kunnen meewerken aan een project (1%DOEN)- Organiseren van evenementen (bijvoorbeeld 1%EVENT in Nederland en Kenia) waarbij we mensen en organisaties bij elkaar brengen die samenwerken aan vernieuwing op het gebied van IS- Organiseren van Co-Creatie sessies waarbij professionals uit het bedrijfsleven hun kennis inzetten voor ontwikkelingssamenwerking- Het geven van trainingen en voorlichting over IS 2.0 en hoe Sociale Media kan worden ingezet voor ontwikkelingssamenwerking. …..en dat doen we allemaal met (slechts) 5 betaalde mensen in Nederland en 2 in Kenia en gelukkig ook met de inzet van heel veel vrijwilligers en organisaties die 1% van hun tijd, kennis en expertise inzetten. Daar komt ook die marketing uit die je in het jaarverslag ziet. Dat is grotendeels de waarde van de giften van communicatie- en marketingbedrijven.  In je analyse van de 1%CLUB beoordeel je onze efficiency en doelmatigheid door alleen maar te kijken naar hoeveel geld we tot nu toe hebben opgehaald via ons platform en wat onze organisatie heeft gekost. Tegen die meetlat lijken we er inderdaad niet heel effici?nt. Maar dat komt doordat je ons puur als donatieplatform beschouwt terwijl we veel meer doen zoals hierboven uitgelegd. Zoals je weet rekenen wij slechts 1% service fee van particulieren over donaties en 5% servicefee van bedrijven en de rest komt dus volledig rechtstreeks bij de projecten terecht. Maar dat begrijp jij ook wel want Geef Gratis is ook niet helemaal gratis en houdt 10% in. Ik hoop dat je hierdoor een genuanceerder beeld hebt gekregen van onze organisatie. Wij blijven sowieso fan van Geef Gratis en zullen mensen die op zoek zijn naar online donatie tools naar jullie blijven doorverwijzen zoals we altijd al deden.  Ik zou zeggen kom eens langs op 17 september tijdens het 1%EVENT in Pakhuis de Ziwijger in Amsterdam dan kun je het met eigen ogen zien wat we allemaal doen en dan mag je dan nogmaals beoordelen of we ons subsidiegeld effici?nt besteden. Groet,Bart 1%CLUB

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond