‘Social commerce wordt niets buiten China’

De markt voor social commerce groeit tot 1.200 miljard dollar in 2025. Buiten de Chinese markt zal deze vorm van online handel amper van serieuze omvang worden.
Dat wordt nog eens bevestigd in een onderzoek, maar dan in een analyse van Accenture. De combinatie van streaming video en socialmedia spreekt tot de verbeelding omdat het bereik, inspiratie en aankoopintenties dicht bij elkaar brengt. Toch lijkt dit hoofdzakelijk een Chinese aangelegenheid.
Social commerce, ook wel: social shopping, zal tot 2025 in omvang verdrievoudigen tot 1.200 miljard dollar. Duizend miljard wordt gerealiseerd in China, 99 miljard in de VS en dertien miljard in het VK.
In totaal gaat het volgens Accenture om 17 procent van de totale e-commercemarkt die via sociale kanalen tot stand komt.
De Chinese social media zijn beter uitgerust dan de westerse. Ze zijn niet enkel ingericht op distributie, maar aan de achterkant zijn er ook koppelingen die transactie en logistiek afhandelen. Dat verklaart de interesse van Facebook met Instagram en Google met YouTube voor dit verschijnsel. Consumenten brengen op deze kanalen uren per dag door en raken makkelijk geïnspireerd door de producties die ze zien. Sociale kanalen zijn een integraal onderdeel van levens, winkels zijn aparte bestemmingen.
Internationale merken maar ook juist kleine handelaren volgen de ontwikkeling van social commerce met interesse. Het vertellen van een al dan niet authentiek merkverhaal ligt in hun aard en maakt niet-winkels tot interessante alternatieve marketing- en verkoopkanalen.
Foto: Gauthier Delecroix (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond