Deel dit artikel
-

Social Conference: ook DSM volop bezig met sociale media

DSM is van oorsprong een typisch B2B bedrijf, wat het actief betrekken van de verschillende doelgroepen, met name online, uitdagend maakt. Als senior marketing consultant is Rob den Rooijen verantwoordelijk voor het wereldwijd aansturen van de digitale marketing. Hij en zijn team brengen de focus terug naar de consument: welke informatie heeft deze nodig in de aankoopcyclus? Waar en hoe kunnen wij het beste onze (toekomstige) consument bereiken? Donderdag spreekt hij op The Social Conference in Amsterdam.

Wat zijn de grote uitdagingen voor DSM op het gebied van sociale media? De titel van je presentatie is ‘Helpen social media bij het laden van B2B brands’. Doen ze dat ook?
“De grote uitdaging voor DSM op het gebied van sociale media is om per markt waarin wij actief zijn een goed onderbouwd begrip te krijgen over hoe deze media gebruikt kunnen worden en vervolgens, indien er sprake is van interactie, hier een relevante bijdrage aan leveren. Dat moet internationaal, want DSM opereert nagenoeg geheel in wereldwijde B2B markten.
“Kenmerkend aan B2B is dat dat men vaak terughoudend is ten aanzien van het gebruik van sociale media. Het hard maken van de concrete bijdrage van sociale media aan de zakelijke doelstellingen is voor ons dan ook een behoorlijke uitdaging, aangezien het resultaat lang niet altijd direct zichtbaar is. Het aankoopproces van B2B heeft ook zijn eigen kenmerken, en dus kunnen we gangbare sociale media-statistieken als likes en shares etc. niet makkelijk koppelen aan bijvoorbeeld omzet. Het gehele management binnen een bedrijf moet zich bewust zijn van de een geïntegreerde aanpak waarin sociale media een rol spelen.”

Welke andere digitale strategieën volgt DSM?
“We maken gebruik van het volledige spectrum aan digitale strategieën voor marketing en sales. Grofweg  onderscheiden we drie categorieën: Explore (o.a. digital intelligence), Engage (content creation & recycling) en Excite (integrated customer engagement). De grootste kansen liggen voor ons in de integratie van digitale en traditionele marketing en verkoopactiviteiten.”

Wat zie jij als de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van sociale media?
“Ik denk dat sociale media de wijze waarop mensen met elkaar communiceren blijvend veranderen. Via sociale media zijn we in staat om met grotere groepen mensen contact te houden en zo onze netwerken te onderhouden. De manier waarop we dat doen verandert continu, hetgeen je terug ziet in de populariteit van de kanalen. Van het bestaan van Second Life weet niemand meer af, jongere mensen keren zich in rap tempo van Facebook af en nieuwere kanalen zoals Instagram en Snapchat groeien hard. Hierbij maakt het niet uit of je als professional actief bent in een B2B of B2C markt. Waar het om draait is een goed inzicht te hebben in hoe je met doelgroepen moet communiceren, je moet dezelfde taal spreken.”

The Social Conference 2014 (#TSC14) is het toonaangevende Emerce congres over de impact en de toekomst van sociale media in het bedrijfsleven. Tijdens TSC14 leggen we nadruk op social als onderdeel van het totale online landschap. Inschrijven kan hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond