Deel dit artikel
-

Social media ondanks naamsbekendheid weinig gebruikt

Nederlanders zijn wel bekend met, maar weinig actief op het gebied van sociale media. De meeste Nederlanders kennen de grote spelers op dit gebied, maar een profiel of het daadwerkelijk gebruiken van een sociale dienst blijft hier op achter lopen.

Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope onder bijna 15.000 Nederlanders waar het gedrag, de houding en kennis rondom social media in kaart werd gebracht.

Het gebruik van social media zou zich volgens het onderzoeksbureau in een overgangsfase bevinden. Zo blijkt 90 procent van de Nederlanders Hyves te kennen, maar heeft maar 60 procent een profiel. Bij YouTube is dit respectievelijk 87 en 22 procent. Twitter is inmiddels bekend bij 76 procent van de internet populatie, hier heeft 11 procent een profiel.

Gemiddeld gebruikt men 1,8 social media websites naast elkaar. Hyves en Youtube worden qua uren het meeste gebruikt, ze zijn samen goed voor 70 procent van de totale social media tijdsbesteding in Nederland.

Deel dit bericht

8 Reacties

Jos Govaart

Toch grappig, dat ik een andere conclusie zou trekken dan de kop doet vermoeden. Bij 90% bekendheid vind ik 48% gebruik juist hartstikke hoog. Voor LinkedIN, 9% bij een bekendheid van 46% evenzeer. Ben overigens wel benieuwd wat men bij dit onderzoek precies verstaat onder gebruik.

Stefan Smit

@Jos helemaal mee eens. En ik ben ook wel benieuwd wat men verstaat onder gebruik, want is dat 1x inloggen of veel meer dan dat. Verder is het mij niet helemaal duidelijk in wat voor overgangsfase sociale media zit volgens het onderzoeksbureau

out-of-tweet

En weer blijkt dat Twitter als 'belangrijk' medium behoorlijk overschat wordt. Door het hypen kent 3/4 van de mensen het, en slechts 9% gebruikt het maar…

Bas Timmers

Niet vergeten dat de 9 procent die het gebruikt relatief invloedrijk is, en dat daarom Twitter relatief belangrijk is. Misschien schrijft slechts ??n procent van de Iens-bezoekers een recensie, maar die zijn we heel invloedrijk.

Dennis

Hoe 'belangijk' een kanaal is lijkt me ook erg afhankelijk van wie je doelgroep is als bedrijf zijnde. Denk dat Flickr voor veel bedrijven niet zo van belang is, getuige ook de cijfers, maar als Nikon, Canon of fotomaterialen zaak kun je er vrijwel niet om heen. Ben benieuwd of Facebook de komende tijd dichterbij Hyves gaat komen.

koningwoning

moeten we ons niet afvragen hoe dit onderzoek is uitgevoerd…. we hebben het over een panelonderzoek.Dan is het maar net hoe de vraagstelling is of men wel of niet bepaalde sites actief gebruikt. Wanneer is het bijvoorbeeld 'actief' gebruik van YouTube? Bovendien hebben we volgens mij al STIR en Multiscope die het een en ander kunnen zeggen over gebruik van allerlei nationale en internationale media. Naar mijn weten is meting dmv pixels nog altijd betroubaarder dan meting dmv vragen of iemand wel of niet actief iets gebruikt. Ik vind overigens ook 22% die een PROFIEL heeft bij YouTube ontzettend hoog.

Wouter de Rijk

@ Jos Govaart. Betreft je opmerking gebruik. Heb even op multiscope.nl gekeken (nummers slaan op cijfers in de groene balk): 1 Het percentage van de internetpopulatie dat deze social media website kent. (geholpen naamsbekendheid) 2 Het percentage van de internetpopulatie dat zegt een profiel / lidmaatschap bij deze social media website te hebben. 3 Het percentage van de internetpopulatie dat zegt deze social media website in de afgelopen maand te hebben gebruikt. 4 Aantal actieve gebruikers van deze social media website vermenigvuldigt met hun gemiddelde gebruiksintensiteit (uren per maand) 5 Het percentage van de huidige gebruikers dat verwacht in het komende jaar meer of minder gebruik te maken van deze social media website.

OnlineNo-No

willen alle amateur statistici hier hun mond houden ajb?! percentages zijn hier niet relevant omdat ze niet in relatie tot de percentages van "non-social media" zijn gepresenteerd.  En of social media belangrijk zijn is beter uit te drukken in "beleving" "betrouwbaarheid" en "voorkeur" tov andere media.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond