SocialMedia8 trekt Europa in, opent 3 kantoren
Het Nederlandse SocialMedia8 opent 3 nieuwe kantoren in Londen, Milaan en Madrid. In de toekomst zullen meer volgen. Het social media marketingbureau wil de belangrijke lokale markten voor internationale klanten beter kunnen bedienen.
In de het Verenigd Koninkrijk en Spanje is genoeg concurrentie. Om die reden SocialMedia8 kijkt vooral naar internationale merken. Oprichter Igor Beuker: "We richten ons voor het merendeel op internationale klanten. Veel concurrerende social media bureaus richten zich op de lokale markt. Een klant als Nike wil niet met 7 verschillende lokale bureaus aan de slag. Bovendien worden de internationale strategieën op de hoofdkantoren ontwikkeld, die zitten vaak in Londen. Daar willen we in de buurt zitten."
SocialeMedia8 heeft zelf maar 2 internationale klanten. Beuker: "Nike en één die we nog niet mogen aankondigen. Deze partijen vinden het belangrijk dat een bureau in lokale markten actief is."
De oprichter noemt zijn ‘kindje’ een specialistisch bureau binnen het WPP-netwerk. "SocialMedia8 is eigenlijk de rubberboot die voor de troepen uit vaart en het nieuwe gebied verkent. Als een ander bureau uit het netwerk van een grote internationale klant een vraag krijgt over social media, dan gaan wij mee." Kortom: genoeg speelruimte voor uitbreiding.
Een schaap over de dam
Veel grote merken hebben bovendien de afgelopen 2 jaar stappen gezet in social media, zo stelt Beuker. "Het is koud water vrees, iemand moet een teen in het water doen. Als grote merken hun nek uit steken, volgt de rest vanzelf."
Het is voor Beuker het juiste moment om andere kantoren te openen. "Over sommige merken wordt al veel gesproken. En niet altijd positief. Maar als er over ze wordt gesproken, dan moeten ze wel aan de bak. Dan worden ze soms gedwongen om klaar te zijn voor social media. Dat drijft de ontwikkeling."
Nederland is te klein vindt Beuker. "Toen we ooit lid werden van het WPP-netwerk, nu bijna 2 jaar geleden, was er al de ambitie om buiten Nederland te kijken."
Franchise
In de toekomst staan er, zo beloofd Beuker optimistisch, nog meer openingen van buitenlandse kantoren op het programma. "Het is bijna een opt in-model geworden. Het lijkt op een franchiseformule. Als de vraag er is, kan het binnen 2 maanden staan. Er komen nog een paar kantoren aan, zowel in West-, als in Oost-Europa. En we zijn al bezig in Azië, in China. We hebben daar lokale mensen zitten. Al is het nog te vroeg om te zeggen of we daar een heel bureau omheen optuigen."
SocialMedia8 is onderdeel van Grupo LaComunidad, waar ook bureau LaComunidad toe behoort. "Daar hebben ze er vorig jaar hard aan moeten trekken. Bij SocialMedia8 is in 2009 de omzet verdubbeld en ook het aantal mensen dat daar werkzaam is", aldus Beuker. SocialMedia8 draaide het afgelopen jaar winst, maar exacte cijfers mag Beuker niet vrijgeven. "Het is meevaren op een golf en de golf wordt alleen maar groter. En we zijn vroeg begonnen, in 2007. Daar plukken we nu de vruchten van."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
ROnald van der Aart
Igor, van harte gefeliciteerd met deze stap. Klinkt goed.
Henk Sociaal
Ik zou liever kiezen voor een bureau wat kiest voor passie en inhoud dan 'meevaren op een golf die steeds groter wordt'.. Zal wel verkeerd gequoted zijn denk ik dan maar