Deel dit artikel
-

Sony en Universal maken downloaden aantrekkelijker

De twee grote platenmaatschappijen Sony en Universal zijn begonnen met het aanbieden van downloads tegen een prijs die flink lager is gesteld dan ze tot nu toe berekenden. Ook willen ze de mogelijkheid bieden om de tracks op een cd te branden of af te spelen op een portable device. De diensten worden gekoppeld aan muziek-asp's Liquid Audio en RioPort.

Het lijkt erop dat de platenmaatschappijen hiermee de activiteiten van Pressplay en Musicnet doorkruisen. Deze twee sites bieden tegen betaling downloads aan en zijn opgezet door de vijf grote platenmaatschappijen, naast Sony en Universal zijn dat EMI, Warner Brothers en BMG. In Amerikaanse media wordt al openlijk getwijfeld over het succes van deze sites, die eind vorig jaar van start gingen.

Het aanbieden van individuele downloads gebeurt al geruime tijd door de platenmaatschappijen. Zo heeft Sony een samenwerking met RioPort waar muziek van het bedrijf te koop is, maar het aanbod is beperkt en de prijs was naar verhouding hoog. Recent kwam in de publiciteit het platenlabel Maverick, onderdeel van Vivendi, dat een track van Meshell Ndegeocello aanbood als MP3-bestand voor een bedrag van 99 dollarcent. Dat betekende een prijsdoorbraak, de platenmaatschappij sprak toen nog over een test.

De test krijgt een vervolg. Universal start deze zomer met het aanbieden van tienduizenden tracks tegen een bedrag van 99 dollarcent per stuk, meldt persbureau Reuters. Een volledig album gaat 9,99 dollar kosten. De tracks zijn te downloaden via Liquid Audio , een bedrijf dat een muziekdienst aanbiedt aan sites als Amazon.com, BestBuy.com, CDNow en Barnes&Noble.

Bronnen binnen Universal bevestigen dat ook de mogelijkheid wordt toegevoegd om de nummers op een portable speler te zetten. Dit is een toepassing waar volgens analisten het succes van betaalde muziekdownloads sterk van afhankelijk is. Tijdens de lancering van Pressplay en Musicnet was er kritiek op het ontbreken van deze functie, overigens biedt Musicnet ook niet de mogelijkheid om de tracks op een cd te branden.

Sony biedt sinds twee jaar muziek aan via RioPort, dat evenals Liquid Audio op asp-basis een muziekdienst aanbiedt aan diverse sites. RioPort levert zijn diensten onder meer aan MTV.com. De platenmaatschappij meldde dat het de prijzen voor de tracks gaat verlagen van 1,99 dollar naar 1,49 dollar. RioPort biedt via de dienst Burnitfirst.com al de mogelijkheid om tracks te downloaden en te branden op een cd, maar het aanbod is beperkt.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan Sellis

9,99? Dat is nog steeds veel te veel. Moet je nagaan, ze zetten gewoon de winkels enz buiten spel. Besparing van kosten dus, en wat doen ze? Ze willen het volle bedrag via internet hebben. Dit lukt dus nooit, prijzen moeten echt omlaag. Alle beveiliging moet eraf, zodat alles makkelijk uit is te wisselen. En dan hebben dit soort dingen een kans.

Franciscus A. Mosselman

De keuze tussen 99 dollarcent per mp3-tje en gratis lijkt mij een 'no-brainer'. De ontwikkelingen (zowel technisch als juridisch/politiek) lijken het gratis verkijgbaar blijven van mp3 te ondersteunen. Het direct koppelen van betalen aan mp3's downloaden, zeker voor de prijs van meer dan 1 euro, is mijns inziens geen haalbare constructie (eerder een belediging voor consument). Grote beschikbaarheid, faciliteren en sponsoringen zijn mijns inziens de ingrediënten. De grote uitgevers begrijpen er mijns inziens niets van. De omschakeling naar nieuwe publishingmethoden valt de industrie al sinds het ontstaan van het intellectuele eigendom moeilijk en ik verwacht dan ook niet veel van nieuwe initiatieven in verband met de huidige veranderingen. Jammer, voor zowel artiest, consument als de uitgever zelf. Blijkbaar zijn de grote uitgeverijen omgekeerd evenredig creatief aan de muzikanten. Helaas belemmeren ze goede initiatieven en houden daarmee de ontwikkelingen voor online leveren van muziek tegen (met de hulp van De BumaStemra!). Artiesten en consumenten aller landen; internet kan u grootste zegen zijn!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond