Deel dit artikel
-

Sotheby’s in zee met eBay

Het Newyorkse veilinghuis Sotheby's gaat zijn online activiteiten onderbengen bij eBay. Deze partij wordt verantwoordelijk voor de operationele uitvoering van een nieuw te bouwen site. De naam Sothebys.com blijft bestaan.

Als gevolg van de samenwerking verdwijnen honderd banen bij de internetdivisie van Sotheby's. Financiële details zijn niet bekend gemaakt.

Toegang tot de 42 miljoen gebruikers van eBay moet meer groei opleveren, verwacht topman David Redden. Als onderdeel van de driejarige overeenkomst zal eBay stoppen met eigen veilingactiviteiten in het hogere deel van de markt, eBay Premier. Sotheby's zal ook de Live Auction technologie van eBay overnemen. Het wordt zodoende straks mogelijk via het internet live mee te bieden op veilingen in New York en Londen.

De goederen die op de nieuwe site ter veiling worden aangeboden, zijn afkomstig van Sotheby's en zijn wereldwijde netwerk van kunsthandeleren. De huidige handelaren van eBay Premier en Butterfields Auctioneers, een dochteronderneming van eBay, zullen ook hun aandeel leveren.

Sothebys.com lanceerde zijn online dienst in januari 2000. Hiervoor was een joint venture gesloten met Amazon, maar de samenwerking kwam na negen maanden al ten einde. Belangrijke reden hiervoor was dat er twee sites naast elkaar bestonden: Sothebys.amazon.com en Sothebys.com. Voor bezoekers waren de verschillen niet altijd duidelijk. Ook waren er problemen met het afhandelen van de stroom binnenkomende e-mails en veilingaanvragen.

Via Sothebys.com is tot nu toe voor meer dan honderd miljoen dollar aan goederen geveild. Topstuk was een eerste druk van de Declaration of Independence, die voor 8,14 miljoen dollar van eigenaar wisselde. Toch is er nog geen winst met de site gemaakt. Volgens The Wall Street Journal hebben de internetactiviteiten meer dan zestig miljoen dollar gekost. Daar kwam bij dat Sotheby's in dezelfde periode juridische kosten en boetes moest betalen aan het Ministerie van Justitie wegens vermeende illegale prijsafspraken met rivaal Christie's.

Het succes van eBay Premier bleef eveneens uit. Deze dienst kwam voort uit de overname van Butterfield & Butterfield Auctioneers in 1999. eBay verwachtte hiermee ook de hogere echelons van de online veilingwereld aan te spreken. De aantallen deelnemers en het geveilde volume bleven evenwel achter bij andere productcatgorieën.

Het ontbreken van klantvriendelijkheid bij online kunstveilinghuizen blijkt de grootste ergernis te zijn van klanten. De veilingwereld steekt traditioneel meer energie en tijd in de relatie met kunsthandelaren en een handjevol topbieders, dan in de gemiddelde veilingbezoeker.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond