Deel dit artikel
-

Spaar- en beleggingsbanken verbannen uit Second Life

Bankbedrijven in Second Life zonder officiële bankvergunning moeten voor 22 januari de deuren sluiten. De uitgever van de virtuele wereld, Linden Lab, wil irreële rentes uitbannen om de digitale economie in balans te houden.

Digitale banken in Second Life die in de fysieke wereld geen vergunning hebben, moeten dicht. Als de bankbedrijven het zelf niet doen, trekt Linden Lab er op 22 januari aanstaande zelf de stekker uit. Het bedrijf maakt bekend  zijn gebruiksvoorwaarden hiertoe te hebben gewijzigd.

PIN-apparaten en andere bankdiensten zullen worden gesloten.

De maatregel heeft geen invloed op ABN Amro’s activiteiten in de virtuele wereld. De bank houdt zich in deze wereld niet bezig met financiële handelingen, maar louter met voorlichting.

De software-ontwikkelaar treedt op tegen uitwassen waarbij virtuele banken tientallen procenten rente beloven als Second Life-bewoners hun geld bij de betreffende ‘bedrijven’ storten. De meesten kunnen dat niet waar maken. Dat zou tot economische instabiliteit op forse schaal kunnen leiden in de virtuele economie.

Second Life zegt te reageren op klachten van bewoners. Onlangs besloot het bedrijf ook al boetes uit te gaan delen aan bedrijven die illegaal handelen in geld.

In augustus 2007 ging de eerste virtuele bank, Ginko Financial, al failliet. De reden toen was dat klanten massaal hun tegoeden op kwamen vragen.

Uit recent gepubliceerde cijfers blijkt dat er eind oktober 2007 een kleine 19.000 Nederlanders actief waren in Second Life, op een totaal van 560.000. 

Deel dit bericht

13 Reacties

Tim Bijlsma

2nd life, dat was toch die B-online wereld vol met Marketeers van Adformatie?

Martijn Wismeijer

2nd life nieuws is zooooo 2005! Stekker eruit! Virtuele wereld vol onzin….

Chiel

Nee Second Life was die online wereld waar tienduizenden, honderdduizenden mensen met plezier gebruik van maken, maar waar de commercie opeens lucht van kreeg en probeerde een slaatje uit te slaan waarmee het door de stroom aan persberichten als hype gebombardeerd werd en elke zuurpruim, zonder het geduld zich er in te verdiepen, er opeens een mening over schijnt te willen hebben. DAT is Second Life

Raymond

Ik wordt erg moe van iedere keer weer die negatieve reacties. Is er dan niemand die wat verder kijkt en ziet dat er een veel bredere ontwikkeling gaande is. Disney die nog meer miljoenen gaat investeren in minimaal 10 nieuwe virtuele platforms, Time Warner die investeert in Gaia Online en de populariteit van virtuele omgevingen als Club Penguin en Webkinz onder tieners en kinderen…

HarmJan

Tja. das jullie mening Second Life kan ook een wereld zijn waarbij je plezier kan hebben. en van alles nog wat meer. 😉

Bart Bockhoudt

Wie niet gelooft in Second Life snapt het succes van MSN, Hyves, MySpace, LinkedIn, Sparkx, Youtube etc waarschijnlijk ook niet. Social networks zijn de smeerolie van communities en de kans/toekomst voor marketeers. Deze web 2.0 systemen zullen de komende jaren alleen nog maar groeien. Second Life is de Web 3.0/3D versie ervan. Kijk naar je kinderen en zie dat succesvolle virtuele omgevingen/games zoals Lego Starwars en Avatar ze opvoed met deze 3D omgevingen. Immers, de game economie heeft de film economie al ingehaald. Dan is het toch gek dat game-helden in grote films nog geen coca-cola drinken en Dell laptops gebruiken. Dus zooo 2005 is Second Life helemaal niet, eerder 2025.

Bart Bockhoudt

Herstel, dat moet uiteraard zijn: "Dan is het toch gek dat game-helden in grote games zoals bijvoorbeeld "Call of duty 4" nog geen coca-cola drinken en Dell laptops gebruiken."

Tim Bijlsma

2nd hype was LATER dan Project Entropia. Ik geloof wel in de potentie van Virutele wereld, niet in die BARslecht uitgevoerde versie van 2ndhype. Dat het leuk is voor sommige personen, best toch. Val u ook niet lastig heirmee, heb gewoon een hekel aan 2nd hype omdat het een halfbakken product is dat neit op kan concurreren (qua beleving, interactie, technische/grafische uitvoering en vaste achterban) tegen de virtuele werelden die hun bestaansrecht allang verworven hebben.

Tim Bijlsma

Wie social networks en virtuele netwerken zie ik toch echt wel als apparte omgevingen Bart. Het woord "social" wordt alweer te breed ingezet. Interactie, beleving, community, bestednig van uren. Als ik ga 2nd hypen ben ik bv. 2-3 uur kwijt per dag (stel dat ik er zin in zou hebben) een krabbel of een post maken 2 seconden.

Chiel

Nou Tim, je frustratie is eruit. Je vindt Second Life stom! Nou, jouw goed recht. Maar het artikel ging niet over het bestaansrecht van Second Life of welke virtuele werelden beter zouden zijn. het gaat over de geldstroom binnen deze wereld. Kun je me vertellen wat je doel is met je opmerking? Zoals ik al aangaf zijn er vele duizenden gebruikers in Second Life, die daar met plezier vertoeven. Wat is jouw drijfveer er zo'n one-liner tegenaan te gooien? Ben ik oprecht benieuwd naar. Maar gelukkig maak je het nog niet zo bont als je onderbuurman Martijn Wismeijer, die zelfs zijn eigen ongenoegen over deze wereld uit door voor te stellen de stekker eruit te trekken, uit deze virtuele wereld vol zogenaamde onzin. Vertel eens Martijn, wat zit je dwars? Waarom kun je niet bedenken, "nou, ik heb Second Life geprobeerd, maar het is niks voor mij", laat je iedereen in zn waarde en is iedereen blij. Ben erg benieuwd naar jullie reacties…

Tim Bijlsma

@Chiel: Geen frustratie, alleen ongenoegen over het product Second Life en de totaal onterechte aandacht die eraan gegeven wordt. Het 'wiel' is al een keer of 10 a 20 uitgevonden (ultima, entropia etc.) en eigenlijk zijn deze al een paar keer gereviseerd, hebben een trouwe achterban en een stabiele (virtuele)economie. Als we het dan toch over geld hebben, zijn deze lucratiever als investering dan 2ndhype. Als Sony, Nintendo en Microsoft zich met dit gaan bezig houden denk ik dat Linden niet meer op kan tegen de deze partijen. Daarnaast heb met geen enkel woord gerept over haar gebruikers (Flamen doe ik wel op mijn eigen site ;). Iedereen moet (zeker op internet) lekker doen waar hij of zij zin in heeft. Leg die duizenden gebruikers waar je het over hebt maar even naast andere initiatieven, dan zie je dat het succes van 2ndhype wel meevalt. Net als die zogenaamde bakken met geld die daar worden verdiend(door de aandeelhouders van Linden). Mijn opmerking betreffende jou ging over het uit elkaar houden van beide media zoals SOCIALE netwerken en mmorpg 's. Niet zo aangevallen voelen Chiel laat mijn realiteit jouw virtuele geluk niet verstoren. Veel plezier op 2nd life, hoop voor jou dat je nog vele jaren plezier hebt daar.

Maestro

sinds wanneer is het beste de garantie voor succes… Wie echter het begin van het internet heeft gevolgd weet wat er nu aan de hand is en verdiept zich razendsnel in de 3d-webwereld. Belangrijk is dat Linden Lab zijn verantwoordelijkheid nu neemt als beheerder en malafide partijen weert van haar platform. Dit is volgende stap in professionaliteit, nu er alleen bonafide bankpartijen over blijven in SL. SL is de ideale test wereld voor een ieder die eens een kijkje wil nemen en wil interacteren, maar tevens die serieus activiteiten willen ontplooien, maar natuurlijk kan dat ook in andere virtuele werelden. Belangrijk is DAT je het DOET. Ontkenning is het begin van verval immers….

Martijn Wismeijer

Twee jaar later zijn we er denk ik allemaal over eens dat secondlife een suf iets was en de hype in 2008 reeds over zijn hoogste punt was…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond