Deel dit artikel
-

Sportstreamer DAZN van start in Nederland op 2 mei

Op zaterdag 2 mei beleeft de ‘Netflix voor sport’ DAZN zijn internationale lancering en komt daardoor ook in Nederland naar smart-tv’s, smartphones, computers en tablets.

Op die dag brengt het Engelse bedrijf de app uit waarmee inmiddels vierhonderd miljoen sportfans uit zeven landen live en on demand naar tientallen sporten kunnen kijken. Op het moment van de internationale lancering kan DAZN enkel boxwedstrijden streamen. De openingswedstrijd is er een van de Mexicaan Canelo Alvarez.

Naast live boxen zal de media-app ook on demand klassiekers bevatten van dezelfde sport, profielschetsen van athleten en eigen producties zoals 40 DAYS, The Making Of en ONE NIGHT. Netflix weet op vergelijkbare wijze met zelfgefinancierde producties fans van films en series aan zich te binden. Het verschil is dat DAZN amper internationale concurrentie heeft, hooguit in deelgebieden. In Europa bijvoorbeeld met Fox en Eurosport.

DAZN heeft van 26 sporten de digitale live en ondemandrechten (overzicht). De sporten variëren van basketbal tot tennis tot cricket. Het zendt jaarlijks vele duizenden wedstrijden uit. Voetbal uit de Eredivisie is bijvoorbeeld beschikbaar in Duitsland, Oostenrijk, Italië en Japan. Een abonnement kost daar een tientje per maand. Wat de prijs voor de rest van de wereld wordt, is nog niet bekend.

De sportstreamer, onderdeel van DAZN Group (voorheen Perform Group), ziet de opening in mei als zijn eerste stap in de mondiale uitrol van zijn diensten. In de komende jaren kan het meer gaan bieden op uitzendrechten van competities als het meer kijkers aan zich weet te binden.

De onderneming verdient geld met abonnementsgelden maar sinds kort bundelt het zijn bereik van sportfans ook richting de adverteerdersmarkt.

DAZN Group is eigendom van investeerder Access Industries. Het heeft een grote ontwikkeltak in Amsterdam.

Foto: Michiyo Photo (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond