Deel dit artikel
-

Spotify begint met podcastreclame

Adverteerders kunnen reclameruimte gaan inkopen rondom podcasts die in Spotify worden beluisterd. De Zweden zetten vaart achter de uitrol van hun podcaststrategie.

Hiertoe is Spotify begonnen met de uitrol van een inkoopsysteem voor reclame in podcasts. Dat is bij wijze van test nu enkel beschikbaar in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje, Amerika, Canada, Australië, Mexico en Brazilië. Na afronding van de test wordt het systeem internationaal breder beschikbaar gemaakt.

Merken en andere adverteerders kunnen op dit moment enkel audioreclame inkopen op categorieniveau. Dat zijn categorieën als comedy, lifestyle, health, business en technology.

Het is vooralnsog niet mogelijk te targeten op titelniveau of soort publiek. Dat laatste is juist het kenmerk bij uitstek van programmatic advertising, de dominante reclamevorm in display. Het ligt daarom voor de hand dat programmatic in de nabije toekomst ook bij Spotify mogelijk zal zijn.

De eerste adverteerders die de mogelijkheid van podcastreclame uitproberen zijn 3M en Samsung. Het is niet duidelijk welke statistieken ze als analytics terugkrijgen.

Betalende klanten van Spotify krijgen de podcastreclame niet te horen, enkel gebruikers van het Free-product. Dat waren er eind maart 2019 123 miljoen van de in totaal 217 miljoen (PDF).

Podcasts staan centraal in Spotify’s strategie voor 2019 en 2020. Het verbreedt het werkterrein van de audio-app aanzienlijk, zowel aan de kant van producenten als de luisteraars. Adverteerders volgen wel, als het publiek er maar is.

Google bracht op 14 juni 2018 zijn eerste eigen podcastapp uit. De meest actuele versie daarvan in de Play Store is versie 1.0.0.2. Daar is uit af te leiden dat Google in deze fase vooral gebruikersdata verzamelt en achter de schermen werkt aan functionele updates van de app. Ongetwijfeld staat programmatic audio advertising met grote letters op de roadmap.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond