Deel dit artikel
-

Spotify boekt eerste operationele winst

Spotify telt inmiddels 207 miljoen dagelijkse actieve gebruikers uit 78 landen. 96 miljoen abonnees betalen, 36 procent meer dan een jaar terug, zo blijkt uit de zojuist gepubliceerde jaarcijfers. Meest opvallend: de eerste operationele winst voor het muziekplatform van 94 miljoen euro in het vierde kwartaal.

Met 96 miljoen betalende klanten laat Spotify concurrent Apple (51 miljoen) ver achter zich.

De omzet was met 1,4 miljard euro in het afgelopen kwartaal zo’n 30 procent hoger. Zo’n 175 miljoen daarvan komt uit (audio) reclame. 1,3 miljard euro komt van abonnementen. Het Zweedse beursgenoteerde bedrijf verdient gemiddeld 4,89 euro per gebruiker en ook dat is hoger dan een jaar geleden. Met name in Noord Amerika werd flinke (40 procent) omzetgroei gerealiseerd.

Spotify wist in het vierde kwartaal de operationele kosten met 17 procent te beperken tot 305 miljoen euro en dat leverde zijn eerste operationele winst op. Over een jaar gemeten lijdt het bedrijf echter nog altijd verlies, maar veel minder dan een jaar eerder. Ook het komend jaar houdt het bedrijf rekening met flinke aanloopverliezen (200 tot 360 miljoen euro). In 2019 moet het aantal premiumabonnees zijn opgelopen naar maximaal 127 miljoen.

Spotify maakte vandaag ook de overname bekend van podcastbedrijven Gimlet Media en Anchor. Financiële details zijn niet bekend gemaakt. Beide bedrijven zijn gevestigd in New York en bestaan enkele jaren.

Spotify telt wereldwijd ruim 4100 werknemers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond