Spotify doet overnames voor audio-analytics

Spotify doet in de VS twee overnames om adverteerders beter te bedienen in de toekomst. De combinatie van Podsights en Chartable moet betere data over luisteraars opleveren en hoe zij reageren op reclamecampagnes op het audioplatform.
Financiële details bij de overnames van Podsights en Chartable zijn niet bekendgemaakt. Voor Spotify zijn het vooral investeringen in de fundamenten van een nieuwe markt. Het koopt namelijk vooral kennis en kunde die van nut is voor podcasts en podcastreclame.
Podsights is een bedrijf met techniek om reclames op podcasts te meten. Bijvoorbeeld wie wanneer hoeveel campagnes heeft uitgeserveerd aan welke publieksgroepen. Chartable haakt daarop aan, want heeft een techniek om het effect van die reclamecampagnes te meten. Het meet de zogeheten attributie. Dat zegt iets over de losse publieksgroepen en hun interacties met reclame-uitingen.
Het systeem werkt met trackingpixels op campagnesites. Binnen Europese privacyregels moeten die sites toestemming van de consument hebben om diens profielinformatie te gebruiken. Velen geven dat niet, omdat het nut hen niet duidelijk is. De situatie van reclamenetwerk Megaphone is mogelijk anders omdat dat eigendom is van Spotify.
Bereikcijfers over podcasts worden in Nederland verzameld via het Nederlands Luisteronderzoek. Dat is nog een betrekkelijk nieuw initiatief. Partijen als NPO, DPG Media, Talpa Network, FD Mediagroep en NRC Media doen daar wel aan mee, maar Dag en Nacht Media bijvoorbeeld nog niet.
Foto: Per Gosche (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond