Deel dit artikel
-

Spotify gaat reclame injecteren in podcasts

Spotify gaat dynamisch reclame injecteren in de streams van pocasts die het zelf exclusief uitgeeft. Adverteerders kunnen gebruik maken van een pakket digitale diensten voor planning, meting en rapportages.

Gisteren maakten de Zweden de eerste details bekend van de nieuwe component in het reclameplatform bij podcasts.

Het muziekbedrijf zette vorig jaar een beweging in waarbij het strategisch nadruk legt op het op- en uitbouwen van zijn podcasttak als een eenheid die geld verdient. Gebruikers van de muziekdienst geven al langer aan dat ze ook graag podcasts via de muziekapp willen luisteren, nu slaat Spotify de weg in geld te verdienen aan die wens.

Sinds juni 2019 kunnen adverteerders al terecht bij de podcasts van Spotify, maar enkel op categorieniveau. Dat waren categorieën als comedy, lifestyle, health, business en technology. In de nieuwe situatie kunnen ze dynamische targeting gebruiken op basis van variabelen als leeftijd, geslacht, luistergedrag en luisterapparaat. Het is niet duidelijk of en welke andere profielinformatie Spotify verder wil laten gebruiken.

De nieuwe reclameoptie werkt enkel bij podcasts die worden gestreamd. Het is immers niet mogelijk om een podcast na de download nog te bewerken.

Het ligt voor de hand dat Spotify ook de podcasts die het niet zelf uitgeeft wil helpen uitbaten. Welke reclameformats c.q. -eisen men daarbij stelt, moet dan blijken. Evenals het prijsmodel en de verdeelsleutel.

Deel dit bericht

1 Reactie

AskMathijs - AskMathijs

Ben wel benieuwd naar deze ontwikkelingen.
Zou best interessant kunnen gaan worden. Dank voor het delen Erwin.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond