Deel dit artikel
-

Spotify groeit naar maandelijks kwart miljard gebruikers

Het aantal maandelijkse gebruikers bij Spotify groeide afgelopen jaar met dertig procent tot 248 miljoen. Dat is meer dan de onderneming zelf verwachtte. De komst van Apple Music deert de Zweden niet. “We groeien twee keer sneller”.

De reclame-inkomsten daarentegen waren minder rooskleurig. Die stegen met twintig procent tot 170 miljoen euro, maar dat is lager dan waar de leiding op rekende. Afgelopen voorjaar implementeerde Spotify een nieuw systeem waarmee bureaus en adverteerders reclame commerciële ruimte inkopen, maar die vervanging van Googles Doubleclick Sales Manager verliep niet goed. Het gevolg is miljoenen omzetderving.

Op het totaal maakt deze tegenvaller niet veel impact. De omzet over de drie maanden tot eind september steeg met 28 procent tot 1,73 miljard euro. De premiumomzet, afkomstig uit de verkoop van abonnementen, steeg met 29 procent tot 1,56 miljard euro. De operationele winst voor de periode kwam uit op 54 miljoen euro.

Ongeveer de helft van Spotify’s gebruikers, 113 miljoen, betalen maandelijks een vast bedrag voor extra features. De andere 135 miljoen luisteren gratis naar muziek en podcasts en hebben daardoor minder functies in de mobiele app en krijgen reclame voorgeschoteld.

Voor het laatste kwartaal van 2019 verwacht de onderneming een omzet van ongeveer 1,84 miljard euro met 255 à 270 miljoen gebruikers, onder wie ongeveer 120 miljoen betalende abonnees.

Vrees voor de concurrentie heeft het bedrijf niet echt. Spotify claimt dat het verhoudingsgewijs twee keer sneller groeit dan Apple Music en dan het drie keer meer abonnees heeft dan Amazon Music. De klanten van die laatste luisteren liever naar muziek met tussendoor reclame en kiezen drie keer minder voor een abonnement.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond