Deel dit artikel
-

Spotify maakt podcasts veel prominenter in nieuwe app

Spotify gaat podcasts in de nabije toekomst even belangrijk maken als muziek in de interface van zijn app, zo suggereert een nieuwe versie die het Zweedse bedrijf nu test.

Testers van een betaversie van de app vertellen tegen persbureau Bloomberg dat de knop ‘Podcasts’ in de nieuwe interface even groot staat weergegeven als ‘Muziek’.

De verandering is een duidelijk signaal van het bedrijf dat het internationaal de hoofdbestemming wil zijn voor meer vormen van onderhoudende audio dan alleen muziek. Indirect is het ook een signaal aan producenten van podcasts dat het platform hun werk serieus neemt en alle ruimte biedt om dat, ten eerste, te verspreiden en, ten tweede, ook te helpen exploiteren.

Om zijn portfolio met exclusieve podcasts te vergroten trok Spotify afgelopen jaar voor vierhonderd miljoen dollar de portemonnee om audiouitgevers in de VS te kopen. Daarnaast investeert het fors in de ontwikkeling van zijn eigen podcastplatform.

In oktober 2018 lanceerde het de betaversie van ‘Spotify for Podcasters‘. Dat voorziet makers van digitale hulpmiddelen en data over hun luisterpubliek. Maandelijks gebruiken nu twintigduizend teams dit systeem en er zijn meer dan vijftigduizend shows geupload via Spotify for Podcasters.

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers eind april zei het bedrijf: “We verwachten dat de omzet uit podcasts versneld zal groeien in de loop van 2019. Het is onze ambitie om in de loop van de tijd een advertentiesysteem te ontwikkelen dat qua targeting en reporting even robuust is als onze reclamebusiness bij muziek.”

Foto: Thijs Paanakker (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond