Deel dit artikel
-

Spotify verkoopt aanzienlijk meer reclame

Het aantal maandelijks actieve gebruikers van Spotify steeg in het tweede kwartaal van 385 miljoen naar 433 miljoen. Het aantal betaalde gebruikers bedraagt nu zo’n 188 miljoen tegen 165 miljoen een jaar eerder. Zij zorgden voor een omzet van 2,5 miljard euro, vijf procent meer dan een jaar geleden.

Daarbovenop kwam ook nog eens 360 miljoen euro aan verkochte reclame, een forse stijging ten opzichte van een jaar geleden (275 miljoen). Spotify heeft naar eigen zeggen nog nooit zoveel advertenties verkocht.

Er is echter nog altijd een operationeel verlies van 194 miljoen, fors meer dan de voorgaande kwartalen. Dat verlies kwam mede door een afschrijving op Car Thing, een accessoire om naar muziek te luisteren in de auto waarmee Spotify is gestopt.

De groei van het aantal abonnees werd vooral gerealiseerd in opkomende landen als India en Indonesië. De meeste nieuwe premiumabonnees kwamen uit Europa en Latijns Amerika.

Er was deze week ook ander goed nieuws: de Britse mededingingswaakhond gaat niet ingrijpen op de markt voor digitale muziek. De markt voor digitale muziekaanbieders mag dan wel geconcentreerd zijn bij partijen als Spotify en Apple Music, er is geen volgens de waakhond geen sprake van schade aan consumenten. Spotify blijft met zo’n 50 procent in het Verenigd Koninkrijk wel verreweg de grootste.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond