Deel dit artikel
-

Spotify op voorsprong met overname techniek podcastreclame

Spotify koopt technologie waarmee het dynamisch gepersonaliseerde reclames kan injecteren in podcasts buiten zijn eigen platform.

Het Amerikaanse Megaphone.fm wisselt voor 235 miljoen dollar van eigenaar.

De essentie van de overname is een reclametechniek die de Zweden niet in huis hadden. Bij Megaphone heet dat ‘targeted marketplace‘, een platform dat open staat voor derden om hun werk buiten Spotify te laten exploiteren met audioreclame. De targeting vindt plaats aan de hand van publieksinformatie van marktonderzoeker Nielsen.

Noch Google, noch Apple hebben een dergelijk systeem commercieel in bedrijf.

Spotify noteerde in het derde kwartaal van 2020 een omzet van twee miljard euro. Het meeste daarvan komt uit abonnementsgelden. De rest, 185 miljoen euro, uit reclame-inkomsten. Het leeuwendeel van de 41 procent groei in dat segment komt uit podcastreclame, vertelde CEO Daniel Ek bij een toelichting op de cijfers. “Het derde kwartaal had twee keer meer podcastadverteerders dan het tweede.” En velen deden meerdere campagnes.

Het audiobedrijf biedt onderdak aan twee miljoen podcasttitels. Een deel daarvan is exclusief, om publiek te trekken. De audiotheek met gesproken woord groeide in drie maanden met twintig procent. Ek: “We blijven in podcasting investeren zo lang de kasstroom dat toestaat. Ik denk dat we nog steeds aan het begin van de groeicurve staan.”

Foto: Tee Cee (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond