Deel dit artikel
-

Sprekers van Oger en Parfumado naar Emerce Fashion

Sprekers van Oger, het Amsterdam Fashion Institute en Parfumado komen naar Emerce Fashion op 17 september. Dat dit keer als thema heeft Fashion Forward.

Dit jaar geen Emerce Fashion in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, maar om voor de hand liggende redenen een online variant. Vanuit de vaste Emerce studio in Haarlem.

Het was tot nu toe een bijzonder zwaar jaar voor de mode-industrie, omdat winkels gesloten moesten blijven. In de textiel-, kleding- en lederindustrie boekten de producenten in alle deelbranches het afgelopen jaar minder omzet dan een jaar eerder. De producenten van leer, lederwaren en schoenen behoren tot de grootste dalers, hun omzetniveau is in het tweede kwartaal bijna gehalveerd ten opzichte van een jaar eerder.

Ook waren er weer veel faillissementen. Zo werd modeketen Didi in januari failliet verklaard, er kwam geen doorstart. Alle 81 zaken moesten sluiten.

Het moederbedrijf van Miss Etam, Expresso, Claudia Sträter, Steps en Promiss is een dezer dagen failliet gegaan. Begin juli maakte Esprit bekend de helft van zijn Duitse winkels te sluiten. Zo’n 1200 werknemers zouden hun baan verliezen.

Is online de oplossing? Te oordelen naar halfjaarcijfers van Zalando wel. Het platform heeft nu 34 miljoen actieve gebruikers in heel Europa, ruim 20 procent meer dan een jaar geleden. De omzet steeg in een jaar tijd met 19,6 procent naar 3,46 miljard euro.

Ondernemen in coronatijd, dat is het thema van Emerce Fashion. Oger heeft het allemaal al eens meegemaakt. De traditionele modemaker moest een aantal winkels sluiten en ging zich meer richten op e-commerce. Daarnaast zijn er belangrijke trend: van fast fashion naar duurzame kleding die je langer draagt. En wat betekent zaken op afstand doen voor het modebeeld?

Peter Leferink van het Institute of Fashion and Design in Amsterdam gaat het meer hebben over de rol van technologie in de mode. Wat is de rol van mode op dit moment? Welke invloed heeft technologie op de mode-industrie?

Martijn van Rooy, oprichter van Parfumado, vertelt hoe zijn bedrijf kunstmatige intelligentie gebruikt voor het contact met klanten. Parfumado wordt wel de Spotify voor geurtjes genoemd. Iedere maand krijgen leden een nieuw merkparfum in hun brievenbus. Met een spuitflacon in reisformaat van 8 milliliter kun je een maand lang een geur testen.

Aanmelden voor Emerce Fashion (gratis) doe je hier. Het voorlopige programma vind je hier. Op de dag zelf kun je in contact komen met sprekers en hun bedrijven.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond