Staatsloterij met recordprijs voor webgame

User generated content en Google Maps zijn de basiselementen van een nieuwe webgame van de Staatsloterij. De winnaar ontvangt 25.000 euro, de hoogste prijs ooit uitgereikt voor een webgame volgens de loterij.
Het bedrag van 25.000 euro is belastingvrij. "Voor zover wij weten is er nooit een hoger bedrag voor een webgame uitgereikt," zegt Joris van Dijk, communicatiemanager van de Staatsloterij. Het bedrag is in ieder geval hoger dan de prijs die de winnaar van een vorige week gestarte webgame van Endemol en de BankGiro Loterij in ontvangst neemt. Dat bedrag is namelijk 18.000 euro.
De Staatsloterij wil met de game, ‘Jacht op de Kroonprijs', de jaarlijkse Koninginnedagloterij promoten. Deelnemers worden tijdens het spelen niet voortdurend geconfronteerd met uitingen van de loterij, zegt Van Dijk. De game bereikt lang niet zoveel mensen als de massamediale campagnes, die ook zijn neergezet ter promotie van de Koninginnedagloterij. Van Dijk: "Maar op deze manier kom je op een andere manier bij mensen binnen." De loterij heeft de game ook opgezet om ervaringen op te doen met vernieuwende vormen van online marketing. "We gaan achteraf goed evalueren wat de game ons heeft opgeleverd," aldus Van Dijk.
Google Maps en User Generated Content
Deelnemers aan de "Jacht op de Kroonprijs" moeten bij inschrijving een vraag over hun woonplaats inleveren, met bijbehorende meerkeuzeantwoorden. Op die manier verwacht de Staatsloterij vele duizenden vragen te verzamelen. ".Bone, het bureau dat met ons het concept heeft bedacht, wilde met user generated content een draai aan het spel geven," vertelt Van Dijk. Naast .Bone, was ook studio Jaaap betrokken bij de ontwikkeling van de game.
Het idee om iets met Google Maps te doen, kwam van De Staatsloterij zelf, zegt Van Dijk. "Wij wilden graag een game met Google Maps als basis." Spelers van het spel moeten per provincie drie vragen beantwoorden, die ze via Google Maps moeten aanklikken. De vragen verwijzen naar plaatsen in Nederland.
De game start op 17 april en duurt 12 dagen; elke dag wordt een andere provincie ‘aangedaan'. Wie op een latere dag start, kan ook nog inhaken. Spelers kunnen zelf kiezen uit vragen, die de vorm van een kroontje hebben. Hoe groter een kroontje, hoe moeilijker de vraag. De moeilijkheid wordt bepaald aan de hand van de scores van andere spelers: hoe meer spelers een vraag fout beantwoorden, hoe meer punten een vraag oplevert. Ook de snelheid waarmee een speler een vraag beantwoordt, telt mee in de score.
De winnaars per provincies, spelen op zondag 29 april op het hoofdkantoor van De Staatsloterij in Den Haag een finale. Ook daar moeten spelers vragen over Nederlandse steden en dorpen beantwoorden.
Promotie
Spelers kunnen zich nu al inschrijven voor de game. De Staatsloterij brengt het spel onder de aandacht via een mailing aan deelnemers van de Staatsloterij. Volgens Van Dijk gaat het om zo'n half miljoen (opt-in) e-mailadressen. Hij hoopt dat ontvangers van de email deze via een ‘send to friend' knop, ‘verder onder de aandacht brengen.'
Voor verdere promotie werkt De Staatsloterij ook samen met HotSMS. Leden van HotSMS kunnen gratis sms-berichten versturen. Daar staat tegenover dat ontvangers van een sms een commerciële boodschap te zien krijgen. De komende weken promoot De Staatsloterij via deze sms'jes haar webgame.
De Staatsloterij gaat uit van enkele tienduizenden deelnemers aan de game.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Joost Cohensius
The Blackbeard Connection (2005) van ZGrounds had een geldprijs van 50.000 euro voor de winnaar!
Sjors Pals
Mmmmm na bestudering van de webservice, blijkt er ook een Easteregg in te zitten, heb hem nog niet kunnen ontdekken.
Sjors Pals
Edit: Gevonden 😉