Deel dit artikel
-

Staatssecretaris Mansveld versoepelt taxiwet voor appeconomie

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) gaat de taxiwet versoepelen om nieuwe diensten zoals uberPOP een kans te geven, maar de chauffeurs zijn niettemin aan strenge regels gehouden. Dat blijkt uit de rapportage tussentijdse evaluatie taxiwet die gisteren op internet verscheen.

Een examen voor vakbekwaamheid voor het verkrijgen van een ondernemersvergunning is niet meer nodig. De plicht voor taxichauffeurs om een fysiek vergunningbewijs in hun auto te hebben liggen verdwijnt ook. Er komen digitale alternatieven voor de nu verplicht fysiek aanwezige tariefkaart in de taxi.

Een nu nog verplichte fysieke ritbon mag voortaan ook in digitale vorm. En de meterplicht bij vaste prijsafspraken in het taxivervoer wordt geschrapt. In plaats daarvan mogen apps worden gebruikt.

Nieuwe initiatieven, zoals het gebruik van mobiele applicaties  kunnen de concurrentiekracht van de sector vergroten en de kwaliteit van het vervoer van personen sterk verbeteren, schrijft de staatssecretaris. ‘De opkomende deeleconomie speelt ook in de taxiwereld. De vraag naar mobiliteit op maat groeit en de taxi kan zich doorontwikkelen tot een hoogwaardige aanvulling op het OV.’

Mansveld noemt het besluit van Uber om alleen chauffeurs in te zetten die in het bezit zijn van de wettelijk voorgeschreven chauffeurskaart ‘een positieve stap’.

Deel dit bericht

5 Reacties

Bart van den Berg

Het lijkt de goede kant op te gaan. Jammer dat ik vorig jaar 5 examens heb moeten doen en een ondernemersvergunning moest aanvragen bij het KIWA. Voor eigen rekening toch al gauw zo’n € 3.000,- geïnvesteerd van een taxichauffeurs salaris. Ik piep echter niet te snel en ben een groot voorstander van de nieuwe richting, waar vervoersdiensten nauwer op elkaar aansluiten ten gunste van de vraag in de markt. Uber heeft met UberPop een effectieve knuppel in het hoenderhok gegooid. Hopelijk is het eind in zicht van de oude “taximannenwereld” en wordt taxivervoer tranparanter, betaalbaarder, toegankelijker. Met (beschaafde) chauffeurs die gericht zijn op de wens van hun passagiers, in plaats van slechts zichzelf.

ellie

ik moet nog 1 van de 5 examens maar ben blij dat er verschuiving plaats gaat vinden
en dat hebben we wel te danken aan uber

Dirl

Jullie vinden het goed dat de vakbekwamheidsdiploma gaat verdwijnen?
Straks kan iedereen met een Auto taxirijden. Het wordt een chaos…Ik zie jullie binnenkort anders gaan piepen als straks Ali, Muhammad,Jan, Abdul, en de rest allemaal met hun auto`s taxi gaan rijden. Een enorme toename van kleine bedrijven die hierop wachten om de markt toe te treden..Veel succes daarbij 😛

Ansari

Eindelijk als taxichauffeur ben ik blij, lijk heel veel andere collega’s, met stoppen van taxi vergunning op dit manier. Wij betalen elke maand verschillende bedragen bij iedere vergunninghouder als zwart, alleen voor gebruik van hun vergunning. Bedragen vanaf €150,00 tot €300,00 per maand per persoon, als taxichauffeurs moesten zwart betalen aan vergunninghouders. Vervolgens ik hop dat regering na deze regeling veranderen, proberen ook stoppen met extra kosten maken bij taxi branche. Ik ben 3 jaar bezig als taxichauffeur. Maar iedere jaar regering breng een regels dat maak extra kosten. 2 jaar geleden met taxi keurmerk met kosten van ongeveer €800,00. Jaar geleden met bord computer €1600,00. Wat wij verdienen dat iedere jaar zo extra kosten te betalen!!

ellie

waarom zou het vakbekwaamheid voor taxi niet verdwijnen
voor andere branche heb je het toch ook niet meer nodig
vind het heel goed dat taxiwet op de schop gaat
eerlijke concurentie is niet verkeerd hoor
en door je vakbekwaamheid wel te hebben ben je nog geen beter taxibedrijf
een taxibedrijf is betrouwbaar of niet daar veranderd een papiertje niets aan

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond