Deel dit artikel
-

Stapje verder met e-overheid

De implementatieagenda Nationaal Uitvoeringsprogramma dienstverlening en e-overheid (i-NUP) is eind van het jaar afgerond. Onder leiding van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) hebben het Rijk, uitvoeringsorganisaties, gemeenten en leveranciers de basis voor een digitale infrastructuur gelegd, waarmee overheden nu zelf aan de slag kunnen om hun (digitale) dienstverlening te verbeteren.

Overheidsorganisaties zullen de digitale infrastructuur zelf gebruiken om gegevens beter met elkaar uit te wisselen en hun dienstverlening digitaal, betrouwbaar en veilig aan te bieden. Door i-NUP worden veel los van elkaar staande basisregistraties naar een samenwerkend stelsel gebracht.

De opgeleverde digitale infrastructuur is niet in beton gegoten, maar heeft een dynamisch karakter. Dit vraagt om een samenhangende, meerjarige aanpak. De regie hiervoor is neergelegd bij de Digicommissaris (de Nationaal Commissaris Digitale Overheid).

Uiterlijk eind 2017 moet er één digitaal loket zijn voor zowel burgers als bedrijven, van waaruit digitale zaken (al dan niet via toeleiding) afgehandeld kunnen worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond