Deel dit artikel
-

Starbucks: 21 procent transacties mobiel betaald

Een op de vijf transacties in Starbucks in Amerika wordt afgerekend met de mobiele app van de koffieschenker. De app draagt bij aan de winst en blijft een vehikel voor vernieuwing.

Dat vertelde operationeel directeur Kevin Johnson van Starbucks gisteren in de toelichting op zijn kwartaalcijfers.

In het afgelopen kwartaal werd 21 procent van de Amerikaanse transacties met de mobiele app betaald. In december was dat opgelopen tot 22 procent. In de nu lopende maand ligt dat nog hoger en ontwikkelt dat getal zich richting een kwart.

Binnenkort wordt iedere vierde transactie per mobiel betaald. De klant opent de koffie-app, houdt zijn telefoon voor de kassa en het scherm wordt gescand. De betaling gaat uit het prepaidaccount, afgeschreven uit de gekoppelde creditcard, naar de koffiekassa.

Sterk opkomend is de functie ‘mobile order and pay’. Daarmee kan de klant onderweg al bestellen en betalen. Een winkelbezoek is enkel nog nodig om het drankje op te halen en eventueel wat suiker in de thee of koffie te doen. Dat laat deze demonstratie van de app zien:

Accepteer analytische cookies en tracking cookies om deze video te bekijken.

In december gebruikten een miljoen Amerikanen Order & Pay. Ze plaatsten gemiddeld vijf orders per maand. Dat gaat in januari richting de zes. Tien procent van de transacties gaat via ‘mobile order and pay’. Dat is dus de helft van alle mobiele app-transacties.

Johnson: “We hebben grotere aspiraties en breiden de digitale agenda uit over vier assen. Mobile Order & Pay wordt uitgebreid met een bezorgoptie. Dat testen we nu in Seattle en New York City. Daarnaast willen we persoonlijker aanbiedingen doen via de loyaltycard.” De derde as omvat de internationale expansie van de nieuwe diensten die in de VS worden ontwikkeld.

Nummer vier is Digitale Media. Sinds afgelopen week werken het bedrijf samen met Spotify samen. Het muziekteam van de koffieketen, verantwoordelijk voor de achtergrondmuziek in de winkels, publiceert zijn playlists op Spotify. Klanten kunnen die aan hun Spotify-account toevoegen. De marketeers leggen dat uit als versmelting van de fysieke en digitale winkelervaring.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond