Deel dit artikel
-

Start 4TU.centre History of Technology

Per januari 2024 bundelen de vier technische universiteiten hun kennis en expertise op het vakgebied techniekgeschiedenis in het 4TU centre History of Technology. Het nieuwe centrum wil studenten, ingenieurs en het bredere publiek een historisch besef geven van de rol die techniek en ingenieurs speelden in de maatschappelijke transities van de afgelopen twee eeuwen, en werkmethoden ontwikkelen waarin wordt gereflecteerd op de samenhang tussen verleden-heden-toekomst en op handelingsopties die dat biedt voor de huidige en toekomstige uitdagingen.

Het 4TU.History of Technology centre zal vanuit de vier technische universiteiten de faciliterende partij zijn in onderzoek, onderwijs en publiek debat over de rol van techniek in de maatschappelijke transities toen en nu. ’Een beter inzicht in de techniekgeschiedenis helpt onze blik te verruimen en meer inzichten te krijgen. Kunnen we door verhalen uit het verleden beter te begrijpen ongewenste effecten van techniek verminderen en transities bijvoorbeeld inclusiever en duurzamer maken?’ zegt wetenschappelijk directeur Erik van der Vleuten hierover.

Het centrum wil een coördinerende rol innemen bij het aantrekken van onderzoeksfinanciering via programma’s bij bijvoorbeeld NWO en de Nationale Wetenschapsagenda. Dit soort geldstromen zijn belangrijk aangezien hiermee de onderzoekscapaciteit aan de verschillende technische universiteiten uitgebreid kan worden.

Ook vindt het centre het belangrijk om op internationaal gebied de aansluiting met het vakgebied te behouden. Zo wordt er al samengewerkt met de Society for the History of Technology en het Tensions of Europe Netwerk en er zijn plannen om te gaan samenwerken met universiteiten in Afrika, Azië en Zuid-Amerika.

Op onderwijsgebied wil het centre gezamenlijke vakken en leerlijnen ontwikkelen en toewerken naar een gezamenlijk masterprogramma, zodat studenten op alle vier de TU’s toegang hebben tot interessante en relevante vakken op dit gebied.

Tot de plannen behoort verder het ontwikkelen van lespakketten voor middelbare scholieren, het aangaan van samenwerkingen met wetenschapsmusea als NEMO en het Rijksmuseum Boerhaave en het opzetten van een netwerk van maatschappelijke partners rondom de onderzoeksthema’s van het centre. Het centrum wil werkmethoden ontwikkelen waarbij er samen met maatschappelijke partners wordt gereflecteerd op de samenhang verleden-heden-toekomst, het grote verhaal van ‘waar we vandaan komen’ en ‘waar we naar toe willen’, en welke handelingsopties dat voor de huidige en toekomstige uitdagingen biedt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond