Deel dit artikel
-

Startup brengt reizigers bij elkaar met social media

[Startup watch] SocialTraveling.nl wil social media inzetten om de conversie van touroperators te verhogen. De startup gebruikt social media als promotie- en salestool voor de reisbranche. “We gaan van banners naar engagement en van contact naar conversie”, aldus medeoprichter Luc van Poelje.

"Een groot deel van de omzet uit e-commerce komt uit de reisbranche. Er zit geld. Veel wordt geïnvesteerd in complexe systemen, cookie tracking enzovoorts. Sociale media kan risicovoller zijn. SocialTraveling.nl wil zich onafhankelijk opstellen en dat experiment aangaan."

Wat SocialTraveling doet is in feite simpel. Het is een begin van wat de site wil worden. De startup integreert de feedback van de reiziger als onafhankelijke partij, vanuit Facebook op de website en vice versa met verschillende social plugins. Van Poelje: "Al doende zijn we aan het experimenteren welke plug ins we waarvoor gebruiken. We maken nu oneigenlijk gebruik van de evenementenpagina op Facebook. Ik zet daar reizen neer. Je kunt dan aan iedereen in de groep een nieuwe reis aanbieden en de gebruikers kunnen aangeven of ze iets interessant vinden en of ze wel of niet komen. Daarmee creëer je een viraal effect." Alles is vervolgens op SocialTraveling.nl website en de Facebook-pagina van SocialTraveling.nl zichtbaar en op het eigen netwerk van de gebruiker op Facebook. 

Op dit moment worden er nog weinig reizen aangeboden. "Ik ben in onderhandeling met zeven reisclubs. De reizen die er nu staan zijn de eerste millimeters van hopelijk een grote afstand."

Uiteindelijk hoopt Van Poelje reizen van een bepaalde signatuur onder dezelfde groep gebruikers aan te bieden. "Op die manier willen we social media crm-achtige zaken ondernemen."

Van Poelje vervolgt: "Kleine spelers houden vaak het hoofd net boven water met hun eigen site. Ze bewaren geen klantgegevens. Dat kan beter. Veel reiswebsites zien er leuk uit, maar ze hebben qua conversie nog een hele weg te gaan. Wij proberen de conversie zoveel mogelijk via ons te laten lopen. We willen klein beginnen en proberen het zoveel mogelijk te laten groeien." Vooralsnog is het een conceptsite, waar uiteindelijk zoveel mogelijk social media moet worden geïntegreerd. "We gaan nu eerst aan de content werken."

Naast de sociale netwerken, maakt SocialTraveling.nl gebruik van verschillende affiliate netwerken om gelijksoortige reizen van adverteerders te promoten als secondair verdienmodel. Primair hanteert SocialTraveling.nl een verdienmodel met metrics als paginaleden, responses, aanvragen en boekingen.

Deel dit bericht

9 Reacties

Marc

Met allle respect, maar aan de site socialtraveling.nl moet nog een hoop gebeuren. De site komt nu over als een in een uur opgezette wordpress blog zonder content.

Jannemiek - Emerce

@Marc, Mee eens. En dat geeft Van Poelje zelf ook aan. Het is een startup met een net gelanceerde concept-site. En zoals in het artikel staat, moet het nog op veel vlakken uitgebreid worden.

Luc van Poelje

Klopt dat we hard aan het werk zijn. Maar als ik een interview krijg door Emerce, dan geef ik graag een toelichting; ook terwijl we nog hard bezig zijn. Er is al veel interesse getoond en zoals reeds genoemd, we hebben een lange weg te gaan. Maar alle begin is lastig en ik geloof dat het initiatief al blijkbaar nieuwswaardig is. Wie nog leuke reizen heeft, kan ons hopelijk vinden. bvd.

Gino Goossens

Nou heren, allereerst heel veel succes toegewenst en ik ben benieuwd waar jullie over een jaar staan. Kritiek geven is altijd te makkelijk, dus vandaar een oprecht succes toegewenst…  Met http://www.tripess.com zijn we inmiddels 1.5 jaar verder en hebben we 1 jaar geleden nog een "Accenture Innovation Award" in de categorie "beste website" en begrijpen wij heel goed waar jullie heen willen met social travel. Overigens heeft EMERCE hier nooit aandacht aan besteed, maar dit ter zijde :-). Wel een vraag; hoe willen jullie de touroperators mee krijgen in jullie verhaal/start-up? Ik ben zelf 7 jaar werkzaam geweest in de reiswereld op OTE niveau en weet dat men deze initiatieven inmiddels wel kent. Nogmaals heel veel succes! Groeten, Gino Goossens

S. van Bercum

Kritiek is goed, daar kun je wat mee. Zorg eerst dat je de winkel op orde hebt voordat je de deuren open gooit, zou ik zeggen.

Luc van Poelje

Mooie site BiB. Veel informatie ook.Over winkels gesproken; Mag ik vragen wat jullie verdienmodel is?

S. van Bercum

@ Luc, thanks. uitgeversmodel. cpm, cpc, cps

Jaap Groen

@Luc: Veel succes, beetje innovatie in de reiswereld kan nooit kwaad. @Gino: Reisbedrijven overtuigen zal de grootste uitdaging worden inderdaad. De grote jongens, doen alles zelf al. En de kleintjes hebben niets met internet en zijn nog van de 'oude stempel'.  Het komt natuurlijk ook wel door de reiswereld zelf. Kijk maar eens in de reismedia; elke week valt er wel een reisbureau of touroperator om in NL. De klant kwam altijd wel naar het reisbureau toe en de reisagent moest alleen maar iets intikken in de computer en zijn commissie in zijn zak steken. Als je nu een vraag hebt aan een reisbedrijf (zowel B2C als B2B) krijg je vaak niet eens een reactie. Daar kunnen ze bij je laatste reiswerkgever over mee praten natuurlijk!

Monique Teggelove - Papillon Reizen

@ Luc en Annet: prima initiatief en ik wens jullie van harte toe dat het een groot succes gaat worden! @ Jaap: er zijn ook 'kleintjes', die wel van deze tijd zijn en juist primair gebruik maken van internet. Of er naast het organiseren en begeleiden van de eigen reizen heel veel tijd en energie overblijft om alle trends te volgen, is natuurlijk een heel andere kwestie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond