Deel dit artikel
-

Startup Gogido lanceert eerste taxivergelijkingssite

Het Nederlandse bedrijf Gogido heeft een vergelijkingssite voor taxibedrijven gelanceerd. Gebruikers kunnen er ook direct ritten boeken, de goedkoopste of het bedrijf met de beste uitrusting.

Afgelopen maanden hebben Paul Pietersen, Jan Dijkmans en Bernard Jan Boekholt nagenoeg alle taxibedrijven in Nederland in kaart gebracht en in hun systeem opgenomen. Van de standaardritten, Schipholtaxi’s, zijn de prijzen bekend, wat de daluren en -tarieven zijn en wat de goedkopere routes. Al die informatie, plus variabelen als beschikbaarheid van WiFi, zitten in Gogido.

Vandaag lanceren Pietersen en zijn team Gogido.nl formeel nadat een periode van proefdraaien in december en half januari.

Gebruikers die boeken zien de taxi op het afgesproken moment verschijnen. Boekingen worden tot uiterlijk vier uur van tevoren aangenomen, al wil Pietersen die tijd steeds verder verkorten. Deelnemende bedrijven zijn verplicht te rijden. Klanten betalen de internetorder vooraf. Achteraf kunnen ze een recensie schrijven.

“Uiteindelijk ga je er naartoe dat de prijs voor een bestelling 24 uur vooraf anders is dan vlak voor de rit.”

Gogido verdient een commissie per rit die het aanbrengt bij taxibedrijven. Zij zetten daarvoor hun restcapaciteit in, capaciteit die anders niets zou opleveren. De startup zal behoorlijke volumes moeten draaien wil het kostendekkend kunnen werken. Pietersen zegt niet over welke order van groote hij dan spreekt.

De ondernemer was eerder actief op de vervoersmarkt als aandeelhouder en directeur van Treintaxi.

Over de marketingplannen is hij evenmin spraakzaam al zullen die cruciaal zijn voor de implementatie. “We werken met AdWords, social, coupons en luchthavenvervoer. Vanuit samenwerkingen met reisbureaus, reissites en vergelijkingssites proberen we buitenlandse klanten aan te spreken voor Nederlandse taxibedrijven.” In zekere zin neemt Gogido daarmee ook deels online marketingwerk voor die bedrijven uit handen.

In april verschijnen de mobiele apps van de boekingsdienst.

Het bedrijf heeft de ambitie zijn boekingsdienst op termijn in het buitenland aan te bieden. Tegen die tijd wordt overwogen venture capital aan te trekken. De huidige operaties worden uit eigen middelen gefinancierd.

Foto: Alfredo Mendez (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond