Deel dit artikel
-

Start-ups storten zich op conversie: ‘Save Small, Dream Big’

Een dienst die je smaak leert kennen, een platform voor het bundelen en uitgeven van spaarpunten en een spaarpot voor gedroomde cadeaus. Nogal wat starters die zich gisteren bij de Rabobank in Utrecht presenteerden tijdens de Class of 2018 van accelerator Startup Bootcamp houden zich vooral bezig met de vraag hoe je consumenten tot kopen kunt aanzetten.

Neem het Italiaanse Vinhood. Dat bedrijf realiseerde zich dat het merendeel van de consumenten geen verstand heeft van wijn. En dus moeite heeft om een keuze te maken uit het immense aanbod.

Een app moet de consument op web helpen. Na een zestal vragen over favoriete smaken – bijvoorbeeld banaan of sinaasappel, puur of bitter, maar ook je favoriete pasta – komt Vinhood met een suggestie voor een specifieke wijn die uiteraard ook meteen besteld kan worden. Hetzelfde doet Vinhood met koffie. Voor de selectie sluit Vinhood contracten met merken.

Vinhood is een jaar geleden gestart in Italië, maar breidt nu uit naar de VS en Nederland. Partners zijn onder meer Metro en de keten Eataly.

Een even origineel idee: Pointcheckout bundelt al je spaarpunten die je in de loop der tijd bij diverse bedrijven hebt vergaard, maar nog niet hebt uitgegeven. Vervolgens kun je die spaarpunten gebruiken om artikelen te kopen, maar dan bij normale webwinkels en niet bij speciale sites voor het verzilveren van je spaarpunten. De punten van verschillende merken kunnen bij elkaar worden opgeteld.

‘Gebruik je punten als cash’, zegt het bedrijf. Het concept werkt natuurlijk alleen als Pointcheckout overeenstemming met merken kan bereiken over de besteding van hun spaarpunten. Of het aanbod straks interessant genoeg is, zal dus nog moeten blijven.

Veruit het interessantste concept werd gepresenteerd door het Italiaanse GoSherpy, dat zijn Nederlandse uitrol aankondigde. GoSherpy lijkt een typisch Italiaanse probleem te willen aanpakken, namelijk van grote gezinnen die weinig te besteden hebben.

Het idee is dat deze gezinnen een deel van hun spaargeld bij GoSherpy parkeren, waarna partners aanbiedingen kunnen doen. Tegen korting kunnen consumenten dan bijvoorbeeld een reis bestellen of een camera kopen, afhankelijk van hun wensen. ‘Save Small, Dream Big’ zo luidt het motto van de Italianen. Door het geld opzij te zetten kan het niet aan andere dingen worden uitgegeven.

De schatting is dat er 51 miljoen Europeanen zijn die niet meer dan 1000 euro spaargeld op hun rekening hebben staan. GoSherpy denkt deze consument tegemoet te kunnen komen.

GoSherpy heeft geen banklicentie, dus worden de bedragen gestald bij betaalverwerker MangoPay die weer samenwerkt met Barclays Bank. Klanten kunnen hun tegoed altijd terug laten storten, al houdt het bedrijf dan wel een percentage in. Overigens krijgen klanten geen rente op die rekening.

Gisteren kondigde GoSherpy zijn belangrijkste deal aan met webwinkel Amazon.de. Die kan tegen korting artikelen leveren.

Met nog eens tien andere bedrijven presenteerde GoSherpy zich aan een zaal vol financiers. De Italianen hebben voor verdere expansie zeker 6 ton nodig.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond