Deel dit artikel
-

Steeds meer bedrijfslabs in Silicon Valley

38 procent van tweehonderd grote bedrijven – van Wal-Mart tot DuPont – hebben experimentele labs in Silicon Valley of in andere plekken in de wereld om nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen. Dat blijkt uit een studie van Altimeter Group samen met Capgemini.

Ondernemingen als Wal-Mart, AT&T en DuPont realiseren zich dat innovatie meer moet zijn dan de ontwikkeling van nieuwe producten, en dat de hele bedrijfsstructuur daarop zal moeten worden afgestemd.

Silicon Valley – onder de rook van San Francisco – is veruit favoriet bij de onderzochte ondernemingen. Zo heeft autofabrikant BMW een lab in Mountain View en Volkswagen een lab bij de Stanford Universiteit. De studie telde er 53 innovatielabs. Londen, Parijs en Singapore volgden op grotere afstand.

Productiebedrijven zijn in de meerderheid. Die richten het onderzoek op zaken als 3D-printen en robotica. Mobiele innovatie heeft de grootste belangstelling, maar Big Data, Internet of Things en virtuele realiteit eveneens.

Voor retailer Wal-Mart is innovatie essentieel om met Amazon.com te concurreren. WalmartLabs, in San Bruno, bouwde in negen maanden een eigen zoekmachine.

Helemaal zonder risico zijn de experimenten, vaak ver verwijderd van het moederschip, niet. Onderlinge communicatie is noodzakelijk om de juiste koers aan te houden. En het hoeft niet altijd iets concreets op te leveren. Veel bedrijven zijn ook weer gestopt, aldus de onderzoekers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond