Deel dit artikel
-

‘Steeds meer reclamebureaus gooien handdoek in de ring’

Reclamebureaus in Nederland hebben het zwaar. Het aantal bureaus daalt steeds sneller, zo blijkt uit cijfers van BoldData. De afgelopen 10 jaar is het aantal reclamebureaus met bijna 10 procent afgenomen: van 28.010 bureaus begin 2014 naar 25.360 in 2023.

Dit jaar zette de daling nog sterker door. Bijna 1.000 bureaus stopten ermee. Door de toenemende digitalisering verliest de reclamebranche terrein aan concurrenten uit andere sectoren. Veel IT bedrijven en zakelijke dienstverleners bieden bijvoorbeeld ook reclame- en marketingdiensten aan.

Het aantal reclamebureaus daalt al 10 jaar gestaag. Dit jaar is er echter sprake van een opvallend sterke daling van 3,7 procent. Maar liefst 990 reclamebureaus gooiden de handdoek in de ring. Op dit moment staan er nog 25.360 reclamebureaus ingeschreven bij de Kamer van Koophandel: 84 procent van alle reclamebureaus zijn eenpitters. Dit aantal daalde het afgelopen jaar met 515 (van 21.845 naar 21.330). Ook het aantal middelgrote reclamebureaus met 2 tot 10 werknemers daalde met 500 (van 4.020 naar 3.520). Het aantal grotere kantoren met meer dan 10 werknemers groeide wel: van 485 naar 510.

(Ja, fotografen is met een ‘f’).

Deel dit bericht

2 Reacties

Maarten van Minnen

fotobaronnen of fotoprinsen maar beter nog fotokoninginnen. Maar van fotograven heeft nog nooit iemand gehoord

Frans Jan Boon

Niet verrassend. Digital marketing wordt uit zijn silo getrokken en onderdeel van de business (het domein van de grotere zakelijke dienstverleners) en IT. Eenpitters en middelgrote reclamebureaus beschikken niet over de resources om in die ontwikkeling mee te gaan, grotere bureaus wel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond