Deel dit artikel
-

Steeds meer vrouwen online

Het aandeel van vrouwen in de groei van Amerikaanse Internetgebruikers nam toe van 43% aan het begin van 1998 tot 49% aan het eind van 1999. Dit blijkt uit een rapport van AdRelevance . Adverteerders, concludeert AdRelevance, vechten om vrouwelijke aandacht.

In absolute zin maken vrouwen inmiddels bijna de helft (48%) van de totale internetpopulatie uit, aldus het onderzoek "Wired Women" van AdRelevance. Aan het eind van het jaar zouden vrouwen zelfs in de meerderheid zijn.

Wellicht komen er in Nederland ook steeds meer vrouwen op het web? We vroegen een reactie aan Reineke Reitsma, analiste bij de Nederlandse vestiging van Forrester Research : 'Het toeval wil dat wij aan het eind van de week een uitgebreid rapport publiceren over sexeverschillen op Internet. Nederland loopt achter op Amerika. Van de 20,4% Nederlandse huishoudens met een Internetaansluiting is 31,2% vrouw en 68,8% is man. Wel komen steeds meer vrouwen online. Aan een voorspelling waag ik me niet, maar het zal nog wel even duren voor de verschillen zijn verdwenen.'

Volgens het Adrelevance-onderzoek worden bepaalde sites door vrouwen significant vaker bezocht dan door mannen, zoals ToysRus , Egreetings , FreeShop en OnHealth . Bij deze sites ligt het aantal vrouwelijke bezoekers rond de 65%, soms zelf hoger, zoals bij een gespecialiseerde site als Women .

Dergelijke sites staan sterk in de belangstelling van adverteerders. Vooral bij fabrikanten van huisdierbenodigheden, verzorgingsartikelen, meubels en tuinartikelen, maar ook bij telecombedrijven en softwareleveranciers. Bedrijven in deze sectoren gaven significant meer uit aan advertenties op gespecialiseerde vrouwensites. Volgens Adrelevance is het vrouwelijk publiek zo belangrijk omdat vrouwen beslissen over 80% van de huishoudelijke uitgaven.

Een volledige versie van het rapport is te vinden op de site van AdRelevance Het rapport 'Technographics Europe' van Forrester Research verschijnt eind deze maand

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond