Deel dit artikel
-

STER helemaal over op cookieloos adverteren

De exploitant van de publieke omroepen STER gaat op internet helemaal over op cookieloos adverteren. Afgelopen jaar, waarin de nieuwe opzet werd getest, verliep boven verwachting goed, met positieve resultaten en volgeboekte kwartalen.

Adverteerders die video- en displayruimte bij STER willen inkopen kunnen cookieprofielen thuislaten. STER kan er niet meer mee uit de voeten. Afgelopen jaar heeft het nieuwe technologie geïmplementeerd waarmee het simpelweg niet mogelijk is om profielen te kopen op basis van locatie, gedrag en andere persoonsvariabelen.

‘Context’ is het woord van het nieuwe decennium. Denk aan thema’s als reizen, nieuws en bijvoorbeeld politiek & beleid. In totaal zijn er 22 contexten, redactionele omgevingen, waar een adverteerder zijn commerciële boodschap bij kan tonen. Dat kunnen ook live tv-shows zijn.

Het geheim van de nauwkeurigheid van de contexten ligt bij een oude, vertrouwde technologie: Teletekst, zo legt Linda Worp uit. Zij is productmanager Online bij STER en vertelt over het nieuwe beleid dat per 1 januari 2020 van kracht is. “Onze datawetenschapper Rick Hoving heeft een systeem ontwikkeld dat per aflevering de inhoud herkent met behulp van ondertitelingspagina 888 van Teletekst én kruisreferenties maakt naar Wikipedia met de omschrijving van een programma.”

Afgelopen jaar konden adverteerders al cookieloos adverteren bij STER. In het begin waren ze wat huiverig, maar de resultaten bleken boven verwachting goed. Het binnenkomende verkeer op de sites van adverteerders blijkt van hogere kwaliteit. Dat laten eerste vergelijkende onderzoeken althans zien. Begon STER het jaar nog met kortingen voor cookieloos adverteren, het jaar eindigde met marktconforme prijzen.

In de nieuwe situatie krijgen adverteerders niet minder, maar wel andere data om mee te werken. Denk aan: CTR, impressies, uitkijkratio’s en type devices. Daarnaast levert STER data over programma-informatie, websites en de redactionele context waar de reclame is uitgeleverd.

De overstap naar ‘consent-loos adverteren’ is het gevolg van de invoering van de nieuwe privacywet. “We zagen dat nog maar tien procent van onze bezoekers expliciet om gepersonaliseerde advertenties bij onze video’s vroeg. Dan moet je je serieus afvragen wat nog de waarde van gepersonaliseerde reclame is. Wat breder: als markt moet je je afvragen waar je mee bezig bent. Hoe ver wil je gaan met persoonlijke gegevens? Onze bezoekers gaven in elk geval het oorverdovend antwoord dat ze helemaal niet willen.”

De luxe om lang na te denken over deze vraag heeft de media- en reclamemarkt niet. De Autoriteit Persoonsgegevens deed eind vorig jaar een steekproef naar hoeveel sites de cookiewet correct toepassen. Het antwoord: hooguit de helft en bij webwinkels bijna niemand. De ogen van de privacywaakhond van de overheid zijn geopend.

Worp: “Ik verwacht een bredere beweging naar cookieloos adverteren omdat webbrowsers standaard 3rd party tracking uitzetten en cookies weggooien na het beëindigen van sessies. Zeker als de richtlijn voor E-privacy er komt dan zullen meer partijen de stap naar privacybewust adverteren maken.”

De technische partners van STER zijn Ortec met Adscience en Weborama met Adhese. De exploitant handelt maandelijks veertig à vijftig miljoen impressies af met online video en ruim driehonderd miljoen impressies met display. STER bereikt 7,1 miljoen unieke kijkers met video en 5,8 miljoen met display-reclame.

Foto: Kabir Kbah (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

Ronald

“Adverteerders die video- en displayruimte bij STER willen inkopen kunnen om cookieprofielen thuislaten. STER kan er niet meer uit de voeten.”

Gisteren de laatste restjes champagne opgemaakt? De beste wensen allemaal!

Erwin Boogert

Bedankt 🙂

peter

op ster.nl is het helemaal cookieloos, maar als ik naar npostart.nl ga (onderdeel van ster) dan meldt de cookiemelding ‘gewoon’ dat ik akkoord kan geven op gepersonaliseerde advertenties via cookies…

Dennis Reimers

Hoi Peter,
Dat klopt. De cookiewalls zullen binnekort verdwijnen. Dit gata nog wel een paar dagen duren.
Het maakt niet uit op welke knop je drukt aan de achterkant zorgen we er namelijk voor dat je altijd opt-out bent en worden er geen advertentie cookies geplaatst.
Groeten,
Dennis

Peter

Mooie stap! Maar hoe zit het met de data die jullie technische partners ontvangen? Gaat dit door een Weborama gebruikt worden? Dat lijkt me dan weer niet gewenst.

Dennis Reimers

Nee, ook Weborama en de andere partners van de STER krijgen geen toegang tot privacy gevoelige data en mogen dan ook geen cookies plaatsen op het netwerk van de STER.

Marcel Broek - FD Mediagroep

Goede stap van de STER collega’s. Naar mijn mening terug naar de logische basis….de interesse van de website bezoeker. Context is king, cookies will spoil…

Sven - SHO marketing solutions

Mooi bericht en mooie visie. Als er geen behoefte is en geen duidelijk lange termijn voordeel voor het bedrijf en de klant hoef je ook geen onnodige complexiteit toe te voegen. Erg praktisch gedacht. Mooi dus.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond