Deel dit artikel
-

Steun kabinet voor internetplannen omroep

De publieke omroepen moeten nog meer financiële overheidssteun krijgen voor hun internetactiviteiten, schreef staatssecretaris Rick van der Ploeg woensdag aan de Tweede Kamer. Hij heeft voor 2002 alvast 43 miljoen gulden gereserveerd voor de uitbouw van nieuwssites en breedband-content, anderhalf procent meer dan de omroepen hadden gevraagd. Politieke partijen zien het vooralsnog niet als concurrentievervalsing.

Het gaat niet goed met de internetactiviteiten van de Nederlandse uitgevers. De problemen hebben inmiddels een kritiek stadium bereikt. Telegraaf Holding verwacht pas in 2004 winst te maken met zijn internetsites en schrapte onlangs een veilingportaal. PCM stopte met nieuwssite En.nl en beraadt zich momenteel over de toekomst van sites als Volkskrant.nl en AD.nl. De internetactiviteiten van uitgevers als Telegraaf, PCM en Wegener kosten handen vol met geld, terwijl er nauwelijks inkomsten tegenover staan. De papieren uitgaven fungeerden als een soort financiële buffer, maar ook hier staan de marges onder druk door dalende oplagen en advertentie-inkomsten. Dat het slecht gaat met de sites van de Nederlandse dagbladen wordt ook door Van der Ploeg erkend. "Uitgevers moeten hierop een antwoord vinden", stelt hij, zonder verder een oplossing aan te dragen.

De publieke omroepen rukken ondertussen op richting internet. Een landelijke nieuwssite zit in de maak, en zelfs Van der Ploeg verschuift nu zijn aandacht van themakanalen naar de productie van hoogwaardige content. Hij stelt hiervoor jaarlijks 1,5 procent meer financiële middelen ter beschikking. De commerciëlen protesteren luidkeels dat hier sprake is van oneerlijke concurrentie. Onlangs riepen drie belangenorganisaties op tot steun vanuit het Bedrijfsfonds voor de Pers. De pluriformiteit van de digitale pers stond op de tocht als bijvoorbeeld Volkskrant.nl en Ad.nl noodgedwongen zouden verdwijnen.

Van der Ploeg erkende woensdag de problematiek, maar gaf tevens aan de publieken geen strohalm in weg te willen leggen. "De oplossingen schuilen niet in een smallere opdracht van de publieke omroep op het gebied van de nieuwsvoorziening", aldus Van der Ploeg. Bij de VVD-fractie in de Tweede Kamer is men het hier ten dele mee eens. "Dat de publieke omroepen meer aan nieuwsvoorzieing gaan doen, beschouw ik niet als valse concurrentie," stelt mediaspecialist Atzo Nicolaï. "Ik vind alleen niet dat ze daar meer geld voor moeten krijgen." Ongeveer eenderde van de mediabegroting gaat nu naar programma's waarmee met de commerciëlen geconcurreerd wordt, stelt Nicolaï. Laat de publieken deze middelen maar gebruiken om internetactiviteiten uit te bouwen.

Maar wat moeten de commerciële uitgevers in de tussentijd dan? "De politiek heeft hier weinig recht van spreken," meent Nicolaï. "Die bladen lopen nog niet echt gevaar, maar wellicht dat het Bedrijfsfonds voor de Pers nog wat steun kan geven. Die waken over de diversiteit van de pers." Helaas voor de sites van de dagbladen heeft het Bedrijfsfonds al aangegeven niet op te willen treden als steunverstrekker voor commerciële giganten als PCM. Als een meerderheid van de Tweede Kamer het met het VVD-standpunt van Nicolaï eens is, kunnen de dagbladsites nog zwaar weer tegemoet zien.

Deel dit bericht

4 Reacties

Henny van der Pluijm

43 miljoen gulden en de politiek ziet het niet als concurrentievervalsing. Mag ik dan weten wat de politiek wel als concurrentievervalsing ziet?

radja

het is geen concurrentievervalsing omdat de publieke omroep verplicht bestaat. commerciele omroepen kiezen ervoor om die concurrentie aan te gaan, en moeten dus niet zeuren. //rdj

Steven de Winter

Politieke partijen zien het vooralsnog niet als concurrentievervalsing. Ik wel. Ooit had de overheid een reden om regulerend op te treden. Toen ging het om de verdeling van de beperkt beschikbare etherfrequenties. Zulke beperkingen kent het Internet niet. Als de overheid bepaalde informatie, culturele uitingen, of andere gewichtige zaken via de nieuwe media breed toegankelijk wil maken, zijn daartoe andere en effectievere mogelijkheden, dan weer geld te pompen in de administratiebureau's, die vooral omroepje kunnen spelen dankzij het inhuren van zelfstandige programmamakers. En nu gaat de staatssecretaris een door de publieke omroepen gerunde nieuwssite financieel faciliteren…. Luister naar het Radio 1 Journaal en je weet direct welke ramp ons te wachten staan [het live verslag van het front in Afghanistan, waar journalisten hun leven wagen om ons te informeren, wordt – ongeacht wat er gebeurt – op het vantevoren bepaalde tijdstip afgebroken, want onwrikbaar ingepland staat dan de triviale dorpsjournalistiek van "het filiaal"]. Notion pictures & net – het bedrijf dat ik samen met Liesbeth Jense heb opgericht <www.notion.net> – is voortgekomen uit de serieuze kranten- en tv-journalistiek. Breedband-Internet rukt op. De dag dat wij, programmamakers, ons rechtstreeks met ons publiek kunnen verstaan, zonder tussenkomst van de Hilversumse bollebofs, komt steeds dichterbij. Maar Rick van der Ploeg staat pal. Voor wat eigenlijk? En wij staan paf.

Joost Becking Mediator Group.com

De publieke omroepen hebben een publieke taak (informatie, cultuur, educatie). De commerciële omroepen hebben een commerciële taak. Daarom mag de overheid vernieuwing in medialand stimuleren. Het internet biedt goede mogelijkheden ter verdieping en ondersteuning van televisie en andere media. Het is alleen te hopen dat de beleidsmakers niet de fout maken die de grote krantenuitgevers hebben gemaakt, namelijk het veel te direct vertalen van een bestaand format naar internet, in plaats van gebruik te maken van de unieke mogelijkheden die het internet biedt ter verrijking van de boodschap.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond