Deel dit artikel
-

Stichting Kijkonderzoek gaat internet-tv meten

De Stichting KijkOnderzoek SKO, samen met Intomart/Gfk verantwoordelijk voor de meting van de kijkcijfers in ons land, heeft een samen met Nedstat, het bedrijf dat internet bezoekdata analyseert, een contract gesloten om het kijkgedrag van tv-programma’s op internet te meten.

Die programma's worden voorzien van een label, waardoor kan worden nagegaan hoe vaak ze worden opgevraagd. "We beginnen later dit jaar bescheiden met wekelijkse overzichten," aldus directeur Bas de Vos van SKO. "Straks worden de gegevens ook meegewogen in de reguliere kijkcijfermetingen."

Nedstat beschikt al enige tijd over een zogenoemde 'Streaming Media' module, die een complete analyse biedt van het streaming mediagebruik van websitebezoekers. Zo kan onder meer worden achterhaald hoeveel bezoekers een film- of geluidsfragment starten en hoe lang er gekeken of geluisterd wordt.

Gezien het toenemende gebruik van internet wil Stichting KijkOnderzoek SKO voortaan het online tv kijken in beeld brengen. De Vos: "Diensten als Uitzending Gemist worden steeds belangrijker, die kunnen we zo langzamerhand moeilijk meer negeren. We willen uiteindelijk niet alleen de reguliere uitzendingen meten, maar ook alle extra's, zoals reportages van de audities van X-Factor die niet op de buis te zien zijn." Natuurlijk is het percentage internet kijkers nu nog gering vergeleken met de reguliere tv kijkers, aldus De Vos. "Maar er is zeker behoefte aan meer inzicht in dit kijkgedrag."

Stichting KijkOnderzoek SKO heeft ook de methode van meten voor traditioneel televisiekijken aangepast om bijvoorbeeld ook uitgesteld kijken met een harde schijf-recorder te kunnen meten. Dat gebeurt voortaan aan de hand van audio-analyse. Tot voor kort werd het televisiebeeld zelf geanalyseerd.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeanette

Hmm, de statistieken van Nedstat beslaan maar een deel van de markt. Niet handig voor het opdoen van cijfers!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond