Deel dit artikel
-

Streamads valt in Duitse handen

Online videoreclamebedrijf Streamads komt in handen van ShowHeroes uit Duitsland. Het bedrijf wil een goed, cookieloos alternatief voor videoreclame op Facebook en Google kunnen bieden.

De partijen maken de overname vanochtend bekend zonder daar financiële details bij te noemen. ShowHeroes groeit door de overname van het Amsterdamse bureau uit tot een Europees netwerk van tien landen, waaronder Duitsland, Oostenrijk, Groot-Brittannië, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Frankrijk.

Oprichter Ilhan Zengin (foto) van ShowHeroes vertelt dat zijn bedrijf al een jaar in Nederland actief is om de markt te onderzoeken. Er blijkt voldoende interesse om de in Duitsland ontwikkelde semantische matching-technologie hier te introduceren. Met de overname van Streamads groeit het team met tien man en worden bedrijven als FD Mediagroep, IEX Group en Pijper Media toegevoegd aan het portfolio.

De naam Streamads verdwijnt van de markt, bevestigt Erik Dubbeldeman. Hij richtte het bedrijf in 2013 op met compagnon Olivier Barger. Voor hun dienstverlening werkten ze met technologie van derden. De kosten daarvoor vallen weg, omdat de nieuwe eigenaar eigen systemen bouwde.

Dubbeldeman: “Zeker in de huidige markt, waar veel partijen consolideren en de vraag naar alternatieven voor de bekende big-techplatformen toeneemt, bieden de AI-matching tool en database van ShowHeroes uitkomst.”

De Duitsers hebben een technologie waarmee online uitgevers in de tekstuele verhalen op hun sites en apps videoreclame kunnen injecteren. De Duitse technologie, die ook naar Nederland komt, ‘leest’ de redactionele context waar binnen de commercial verschijnt en zoekt daar een passende adverteerder bij. Er wordt niet met third party cookies en andere vormen van extern aangelegde klantprofielen gewerkt.

Ondernemer Ilhan Zengin heeft inmiddels tien kantoren in verscheidene Europese landen. Daar vandaan worden adverteerders en uitgevers praktisch ondersteund. Zengins dienst is gratis voor uitgevers. Adverteerders betalen een vergoeding per campagne.

De bouw van het vier jaar oude kopende partij is grotendeels door de ondernemer zelf gefinancierd, al werkt hij wel met geld van een Russische angel en een VC uit Berlijn.

Voor 2020 rekent Zengin op een kleine dip qua omzet en voor 2021 en 2022 elk een verdubbeling.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond