Deel dit artikel
-

Streaming media populair op werkplek

Streaming media zorgt evenals televisie voor 'prime time', zo blijkt uit onderzoek van Nielsen NetRatings. Het onderzoeksbureau constateerde dat gebruikers van streaming media met name vrijdag en zaterdag veelvuldig kijken en luisteren naar programma's op internet. In de Verenigde Staten maakt de helft van de mensen die op het werk internetten al gebruik van streaming media.

Het onderzoek van Nielsen NetRatings is gedaan in september en gaat in op de vraag waar en wanneer er van streaming media gebruik wordt gemaakt. De resultaten werden gisteren bekend gemaakt door InternetNews.com. Onderzoek naar wat men kijkt via streaming media volgt nog, aldus Nielsen NetRatings.

In totaal hebben 50 miljoen mensen een vorm van streaming media gebruikt in september, zoals het bekijken van filmtrailers (speciale voorpremières) via internet of het bekijken van nieuwsbulletins via sites als CNN.com en Bloomberg News.

Uit de cijfers blijkt dat er naar verhouding meer op het werk van streaming media gebruik wordt gemaakt dan thuis. In vergelijking met het totale aantal internetters in de maand september blijkt dat eenderde van de internetters thuis streaming media gebruikt (33 miljoen mensen) en dat 51 procent van degenen die op het werk internetten gebruik maakt van streaming media (17 miljoen).

Met name vrijdag vertoont een 'piek' in het gebruik op de werkplek, zo constateert het onderzoeksbureau. Meer dan de helft van de mensen die vanaf de werkplek gebruik maakt van streaming media doet dit op vrijdag (56 procent). Ook mensen die thuis gebruik maken van streaming media doen dit veelvuldig op vrijdag, maar het overgrote deel kijkt toch met name op zaterdag (43 procent).

Dergelijk bereiksonderzoek richt zich met name op adverteerders. Volgens Titus Eikelboom van mediabureau Mindshare Digital, dat op het gebied van reclame bemiddelt tussen adverteerder en media, zal er onder adverteerders behoefte aan zijn. Toch zal het volgens hem nog wel even duren voordat er daadwerkelijk aan de hand van dergelijk onderzoek aan reclameplanning gedaan wordt. "Eerst moeten er meer mensen zijn die via breedband van deze techniek gebruik kunnen maken. We zitten in Nederland nog in een tussenfase met streaming media."

Eikelboom: "Er zijn maar weinig voorbeelden bekend van merken die in Nederland
streaming media gebruiken ten behoeve van bijvoorbeeld viral marketing.
Hierbij kun je denken aan het uitzenden van een sneak preview van een
nieuwe radio of TV commercial of zelfs het maken van speciale online
digitale movies of geluidsfragmenten te ondersteuning van je brand
campagne. Vooralsnog blijft het vaak beperkt tot een adgame of screensaver."

Het inzetten van streaming media voor commerciële doeleinden vereist volgens Eikelboom een "doordachte creatie en uitgekiende strategie" om te voorkomen dat de internetgebruiker dit als ongewenste reclame gaat beschouwen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond