Deel dit artikel
-

‘Subscription commerce’ groeit als kool in Nederland

Nederland kent meer dan honderd bedrijven en diensten die volgens het abonnementenmodel e-commerce bedrijven. Klanten betalen een vast bedrag per maand en krijgen automatisch de gewenste items geleverd, variërend van scheermesjes tot koffiebonen.

Een inventarisatie van Subb.me geeft een beeld van hoe subscription commerce zich in Nederland ontwikkelt. Het verschijnsel bestond hier drie jaar geleden amper steekt nu snel de kop op.

Rocco Stallvord constateert dat de meeste abonnementen worden toegepast in de segmenten Fashion, Food en Lifestyle. Met zijn bedrijf Subb.me levert hij de technologie om dit soort abonnementsdiensten te leveren.

In de novembereditie van Emerce magazine, die begin november verschijnt, wordt deze nieuwe vorm van e-commerce van een aantal kanten belicht. Daarbij staat de vraag centraal of subscription commerce een feature is voor ‘gewone’ e-commercebedrijven of dat het een op zich staand bedrijfsmodel kan zijn.

Voor de Duitse verzendwinkel Otto is het geen vraag meer of dit nieuwe model nuttig is. De incubator van Otto huisvest het nieuwe bedrijf Reskribe. Dat is geen winkel, maar een leverancier van het betaalsysteem dat achter de abonnementenhandel schuil gaat.

Foto: veanad (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Willemien Botermans

Catchthebluefish heeft net met Marketresponse een marktonderzoek gedaan naar hoe de consument aankijkt tegen dit nieuwe businessmodel. Wellicht leuke input voor het novembernummer?
De Top 5 van serviceproducten waarin men geïnteresseerd is bestaat uit:
1. Een groentetas (27%)
2. Een gezonde maaltijdservice (16%)
3. Koffieabonnement (10%)
4. Een cadeaupakket (13%)
5. Verrassingsabonnement (12%)

Erwin Boogert

Dankjewel, Willemien. Voor het blad komt het net te laat, dus ik neem het – met de andere lezers – hier ter kennisgeving aan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond