Deel dit artikel
-

Succes voor sms-tv van Yarosa in Equador

Het Rotterdamse Yarosa Entertainment maakte vandaag bekend dat de lancering van sms-televisie voor het Equadoriaanse televisiestation Gamavision een groot succes is. De eigenlijke lancering vond drie maanden geleden plaats. In de tussentijd werd bekeken hoeveel smsberichten de samenwerking zou opleveren. Veel meer dan de verwachte tienduizenden per maand, laat Yarosa nu weten.

Volgens VP Business Development Menno Biesiot gaat het om ‘tussen de drieduizend en vierduizend berichten per dag’, afhankelijk van het aantal uren dat Gamavision sms-tv uitzendt. ‘Van de meeste klanten zijn we gewend dat ze 1 of 2 uur per dag uitzenden, maar bij Gamavision wil dat nog wel eens wisselen’, aldus Biesiot. ‘We hebben een minumum aantal uren afgesproken maar daar gaan ze zelf uitgebreid overheen. Dat is voor ons ook altijd een aangename verrassing.’

Equadorianen betalen per bericht zo’n vierenveertig dollarcent. Vijftien procent, zo’n 6,6 dollarcent, is netto-opbrengst voor Yarosa. De rest gaat naar operators, belastingen, de gateway en het televisiestation. Met drie- tot vierduizend berichten per dag ligt de maandelijkse opbrengst voor Yarosa ergens tussen 6000 en 8000 dollar.

Yarosa-oprichter en directeur Jan van Ottele verklaart in een persbericht: ‘Dit succes verbaast me niet. De formats gaan uit van populaire onderwerpen als liefde, geld, plezier en geluk. Dat zijn geen lokale behoeften maar universele waarden. We hoefden dus weinig moeite te doen om onze applicaties aan de Equadoriaanse markt aan te passen.’

Yarosa’s applicaties waren vanaf het eerste moment populair bij het Equadoriaanse publiek, laat het bedrijf weten in hetzelfde persbericht. Compatibles berekent de match tussen twee geliefden, op basis van twee namen. Het simpelste is vaak het beste. Dat bleek al eerder toen Yarosa dit spel onder de naam Match Maker aan MTV verkocht: ook daar was de applicatie een groot succes. Casa Fortuna berekent het inkomen van deelnemers over tien jaar en Tarot voorspelt de toekomst aan de hand van Tarotkaarten.

Yarosa werd in 2001 opgericht door Derk Nijssen en Jan van Ottele, die eerder aan de basis stonden van Yournews. Al twee jaar later was Yarosa ‘zeer winstgevend’, verklaarde Nijssen eerder in een interview met Emerce. ‘Niet heel verwonderlijk met een nettopbrengst van 17 eurocent per smsbericht’, meldde het artikel. ‘Met aantallen van 4000 tot 20.000 smsjes per uur brengt dat per uur zo’n 680 tot 3400 euro in kas.’ Overigens is de netto-opbrengst per bericht inmiddels minder dan 17 eurocent, vertelt Menno Biesiot.

Het enige gevaar dat Nijssen en Van Ottele toen onderkenden was integratie in de keten, vertelden de oprichters. ‘Als de grote productiepartijen de handen ineen slaan met de gateways.’ Hoe is die situatie nu? Biesiot laat weten dat televisiemaatschappijen het nog steeds ‘prettig vinden om sms-applicaties uit te besteden en zelf minder risico te lopen. Het is wel zo dat de gateways inmiddels een stap in de keten proberen op te schuiven en ons productaanbod willen overnemen. Dat begint nu met de eenvoudigste applicaties zoals chat, quiz en poll. Veel verder gaat het gelukkig nog niet.’

Volgens de Equadoriaanse directeur van Gamavision, Eduardo Peña Hurtado, heeft het succes van Yarosa’s spelletjes al tot nieuwe toepassingen in andere kanalen van dezelfde mediagroep geleid.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond