Succesvolle lancering van KLM’s Airmail

Airmail, de nieuwe AI-aangestuurde e-mailtool van KLM, volledig ontwikkeld binnen de KLM-huisstijl, heeft al 6 miljoen klanten bereikt. Met enkele drukken op de knop kunnen wereldwijd gepersonaliseerde nieuwsbrieven worden samengesteld die aansluiten op KLMs specifieke behoeften.
Lokale marketingprofessionals kunnen kiezen uit bijna 60 bestemmingen en vijf thema’s – zoals stad, culinair, natuur, strand of kunst & cultuur – waardoor e-mails ontstaan die direct inspelen op de behoeften van verschillende klantsegmenten.
Airmail werd in februari gelanceerd als pilot en heeft al sterke resultaten en positieve feedback opgeleverd. Klein beginnen gaf de kans om te testen, te leren en te optimaliseren. Sinds de officiële lancering in augustus 2025, zijn er 50 Airmails gemaakt en bezorgd bij 6,3 miljoen klanten. De tijd die nodig is voor het creëren van e-mails is met 90 procent verminderd, terwijl de klanttevredenheid hoog is gebleven.
Er is een sterke vraag naar gepersonaliseerde e-mailcontent om bestemmingen te promoten. Elk lokaal team heeft eigen prioriteiten: ze leggen de nadruk op verschillende bestemmingen en bedienen doelgroepen met uiteenlopende interesses. Het op maat maken van dit soort e-mails kostte veel tijd en middelen. Airmail biedt volgens KLM een schaalbare, efficiënte en merkvaste oplossing waarmee lokale KLM-teams relevante bestemmingen kunnen promoten, reisinspiratie kunnen bieden en boekingen effectiever kunnen stimuleren. Tegelijkertijd zorgt het voor een relevantere en meer betrokken ervaring voor onze klanten.
Hoewel Airmail wordt aangestuurd door AI, blijft menselijke controle onmisbaar voor factchecking, contentkwaliteit en aansluiting bij lokale markt- en culturele nuances. Automatisering maakt het mogelijk grootschalig te werk te gaan, terwijl menselijke expertise de vertrouwde KLM-kwaliteit garandeert die klanten verwachten.
De langetermijnambitie is een volledig geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mailreis, waarin AI-gegenereerde content naadloos inspeelt op de behoeften van individuele reizigers, terwijl de merkbelofte van KLM centraal blijft staan.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond